Musikskapande
Uppgift 1: Att skapa en klappramsa till en färdig text.
- Välj vilken av texterna ni vill använda i er klappramsa.
- Hitta på rytmer som ni tycker passar till texten. Använd er av t.ex. klapp och stamp. Kom ihåg att ramsan ska se likadan ut varje gång.
- Skriv ner vad ni har hittat på, så att ni får stöd att komma ihåg ramsan till nästa gång (använd baksidan).
- Öva så att ni kan klappramsan utantill.
- Redovisa.
Alternativ 1: Alternativ 2:
One, two three, I can ski. Hickory, dickory, dock,
Four and five, I can dive. The mouse ran out the clock.
Six, seven, eight, I can skate. The clock struck one,
nine and ten, begin again… The mouse ran down,
Hickory, dickory, dock.
Alternativ 3: Alternativ 4:
Det var en gång en liten mus, Imse Vimse spindeln satt och käka som bodde i ett litet hus gröt.
Och han sprang in och han sprang ut trilla ner i fatet och blev genomblöt.
Och så var det slut! Klättra uppför skeden,
Ruska sig och sa:
”Jag vill inte äta mera gröt idag!”
Uppgift 2: Att skapa en klappramsa, både text och ”klapp”.
- Hitta på en ramsa på minst fyra meningar. Skriv ned.
- Hitta på rytmer med exempelvis klapp och stamp som ni tycker passar. Skriv ned.
- Öva.
- Redovisa.
Mål med arbetsområdet ”skapa en klappramsa” utifrån centralt innehåll musik Lgr11.
I årskurs 4-6
Musicerande och musikskapande
- Imitation och improvisation med rörelser, rytmer och toner.
- Enkla former av musikskapande.
- Gestaltning av sånger och berättelser med ljud, rytmer och rörelser.
Musikens verktyg
- Rösten som instrument med variation av rytm, klang och dynamik.
- Rytm, klang, dynamik och tonhöjd som byggstenar för att musicera och komponera musik.
Musikens sammanhang och funktioner
- Musik som knyter an till elevens vardagliga sammanhang.
Konkreta mål med arbetsområdet ”skapa en klappramsa”
- Samarbeta
- Delta i skapandet av klappramsor.
- Delta i klappramsan med rösten.
- Kunna klappa rytmen i klappramsan.
- Hålla takten i klappramsan.
- Framföra klappramsan.