Arbetsområde musikanalys (låtanalys) år 4
Ur lgr 11 – syfte
Genom undervisningen i ämnet musik ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- spela och sjunga i olika musikaliska former och genrer,
- skapa musik samt gestalta och kommunicera egna musikaliska tankar och idéer, och
- analysera och samtala om musikens uttryck i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang.
Ur lgr 11 – Centralt innehåll
- Rytm, klang och dynamik, tonhöjd, tempo, perioder, taktarter, vers och refräng som byggstenar för att komponera musik i olika genrer.
- Ljudets och musikens fysiska, tanke- och känslomässiga påverkan på människan i olika sammanhang.
- ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om musicerande och om intryck samt upplevelser av musik.
- populärmusik från olika kulturer och deras musikaliska karaktärsdrag.
Konkreta mål klass 4 – Arbetsområde
- Du lyssnar och arbetar aktivt och är uppmärksam vid genomgångar.
- Du kan ge praktiska upplysningar om den artist/grupp du valt.
- Du kan föra enkla resonemang kring din artist/grupp och låten du valt, exempelvis vad låten handlar om och vad den betyder för dig.
- Du visar att du kan använda musiktermer och begrepp som exempelvis vers och refräng.
- Du kan ge exempel på vilka instrument som finns med när den låt du valt framförs.
- Du deltar aktivt i unison sång efter egen förmåga. Du följer sångmelodin och rytmen så bra du kan och strävar efter att utvecklas.
Genomförande:
- Du ska forska om den artisten/gruppen som du har valt. Försök ta reda på saker som (skriv en löpande text, inte punktform):
- Hemort
- Ålder
- uppväxt
- Hur blev artisten känd?
- Vad spelar din artist för typ av musik (genre)?
- Ge exempel på låtar han/hon skrivit.
- Övrigt
- Varför tycker du om just den här artisten och dennes musik?
- Leta efter texten på låten på Google och skriv ut den. Lyssna på låten. Fundera över texten och försök förstå den. Skriv en text om:
- Vad handlar texten om?
- Vilken miljö och vilka personer finns det i låten?
- Hur är låten uppbyggd?
- Vilken stämning finns i låten?
- Vilka tankar väcks? Vad är budskapet?
- Lyssna flera gånger på låten och
- Markera på ditt textpapper om du tycker att låten har någon vers/refräng/intro/outro/brygga/stick
- Mini-Mello
- I bilden har du tillverkat din artist och ev. bakgrund.
- Öva på att sjunga låten du valt.
- Öva på att uppträda med din figur.
- Framträdande vid klass 4:s Mini-Mello.