Klass 5

V 4 – 6

Tre lektioner framåt kommer vi att jobba med filmen The Snowman och målen analysera och samtala om musikens uttryck.

The snowman beskrivning av uppgift

The snowman

V 3 – Vikarie i musik

V 2

Vi pratar om filmen The Snowman som vi såg sista lektionen 2016. Vi diskuterar hur musiken kan påverka oss att känna saker och vi tittar närmare på olika ställen i filmen och försöker sätta ord på det vi ser och hör.

Ludwig Van Beethoven är en känd klassisk kompositör som skrivit många symfonier. Bland annat Symfoni nr 9, som blivit melodi till den välkända sången ”månaderna”.

Vi lyssnar på när en symfoniorkester spelar denna melodi och vi tittar på de instrument som ingår.

Vi spelar månadernas melodi med Boomwhackers.

2017


V 50 – fjortonde musiklektionen

Vi ska börja med ett arbete på musiken nu som handlar om hur musiken kan påverka våra känslor. Därför tittar vi idag på filmen ”the snowman”. Framöver ska eleverna få reflektera och skriva om hur de tycker att musiken i filmen påverkar dem.

V 49 – trettonde musiklektionen

Idag fick eleverna välja om de ville jobba med den sista mot nya höjder utmaningen med Steve Angellos spår eller spela Nu tändas tusen juleljus på keyboard.

V 48 – Ingen musik

V 47 – tolfte musiklektionen

De elever som är klara med utmaning 2 i Soundtrap går vidare med nästa utmaning. Alla elever får samma genomgång idag kring Mot nya höjders ambassadör Steve Angello.

Steve Angellosteveangello

  • Född 1982 i Solna, Stockholm
  • Svensk dj och musikproducent
  • Tidigare medlem i Swedish house Mafia tillsammans med Axwell och Ingrosso. De har bland annat gjort – Don’t you worry Child

     

Han har ett eget skivbolag sedan 2003 där han producerar låtar.

  • Tomorrowland är en belgisk musikfestival för elektronisk dansmusik.

Mot nya höjder – Utmaning

Nu ska vi ta oss an ännu en utmaning i makeSoundHappen. Steve Angello har gjort en alldeles egen slinga i Soundtrap!!!’

Utmaningen är att Fortsätta Steve Angellos slinga så att den blir totalt mellan 40 sekunder och 1 min 20 sekunder lång.

Släpp loss känslor, rytmer och all uppfinningsrikedom ni har!

V 46 – nionde musiklektionen

Flera elever börjar bli klara med sina produktioner i Soundtrap.

 

 

 

V 45 – Åttonde musiklektionen

Vi fortsätter jobba med soundtrap.

V 44 – höstlov

V 43 – Sjunde musiklektionen

Idag skapar vi våra egna låtar i Soundtrap.

V 42 – Sjätte musiklektionen

Mot nya höjder har kommit med en ny utmaning som passar bra att göra i musiken. Den handlar om att eleverna ska bli musikproducenter och skapa en låt i programmet ”Soundtrap”. Denna veckan blev det därför en genomgång och diskussion kring hur inspelningstekniken har förändrats sen 1950-talet, samt en genomgång av programmet ”Soundtrap”.

Teknik + musik – Från George Martin till Max Martin

När Elvis Presley och popens tidigaste stjärnor spelade in sin musik på femtiotalet var studion ett rum där man strävade efter att återge ljuden så naturtroget som möjligt. Musikerna spelade tillsammans i ett stort rum och en mikrofon användes att fånga upp alla ljud samtidigt. En skiva skapades direkt och om någon spelade fel fick hela orkestern börja om.

På sextiotalet utvecklades flerspårsbandspelaren vilken gjorde det möjligt att göra pålägg, att ”klippa” i musiken, att manipulera inspelningarna, ändra hastighet och spela ljud baklänges. Musikproducenten George Martin som jobbade med The Beatles förändrade studion, från ett rum för ljudåtergivning till ett rum för ljudskapande. Lyssna på ”Tomorrow never knows” som innehåller det vi idag kallar samplingar, baklängesljud och mängder av andra ljudexperiment.

George Martin och the Beatles ljudexperiment startade en revolution inom musikproduktion och följande årtionden kom studion alltmer att utvecklas till ett instrument i vilket man kunde skapa ljud och musik som man helt enkelt inte kunde spela live med traditionella instrument. Elektroniska instrument som synthen skapade ljud ingen tidigare hade hört och band och artister som enbart använde sig av elektroniska instrument uppkom. Lyssna på Kraftwerks ”The Robots”.

Under nittiotalet, hand i hand med den digitala utvecklingen av ljudtekniken, började svensk musik alltmer nå ut över världen. Musikproducenten Max Martin fick sin första listetta 1999 med Britney Spears ”…Baby one more time” och har i år haft sin tjugoandra listetta i USA med Justin Timberlakes ”Can´t stop this feeling”. (George Martin leder dock fortfarande med tjugotre).

 

De senaste årens digitala utveckling har lett till att studion numera ryms i en dator, en så kallad Digital audio workstation (DAW). Så med hjälp av en laptop, ipad eller din smartphone har du samma möjligheter som såväl George Martin som Max Martin att skapa det unika soundet och morgondagens musik.

Digital Audio workstation

Det här skriver mot nya höjder om utmaningen:

  • HÖJDARLÅTEN!

Dags för eleverna att vara kreativa igen! Nu ska de själva få konstruera en ljudslinga/skapa en musik/ljudkomposition, på temat “Mot nya höjder!” med hjälp av studion i Soundtrap. Låt dem jobba individuellt eller i grupp. Ljudkonstruktionen behöver inte vara så lång, ca 30 sekunder är lagom.

Under genomgången så skapade vi bland annat det här: Musikskapande i soundtrap åk 5

V 41 – femte musiklektionen

Idag repeterar vi begreppet improvisation och passar på att improvisera på pianot. Varje elev får komma fram och spela hur de vill på fem tangenter som jag markerat med gröna pluttar. Jag ackompanjerar dem med fyra ackord.

Här kommer ett smakprov på några av improvisationerna:

Därefter får de lite kort info om instrumentet Boomwhackers som vi använde förra veckan. Boomwhackers är ju rör av plast som tillverkas i olika längder. Det är längden som avgör vilken ton röret får. Genom att slå röret mot handen, låret eller golvet så skapas en ton. Med Boomwhackersen kan man spela rytmer, melodier eller exempelvis basslingor. Idag testar vi på att spela första halvan på Broder Jakob med rören.

frere-jacques

V 40 – fjärde musiklektionen

Skolan är med i ett projekt som kallas för ”Mot nya höjder – make sound happen”. Vill ni läsa mer om projektet så kan ni gå in och läsa här:

http://motnyahojder.com/

Eftersom att projektet denna termin handlar om ljud så passar det bra att göra några av utmaningarna i musiken. Denna lektion har eleverna fått arbeta i grupper och skapa sin egen rytm med Boomwhackers.

V 39 – tredje musiklektionen

Vad är puls?

Vi sjunger startsången och samtidigt så ska eleverna försöka markera pulsen i musiken genom att klappa/knäppa/stampa eller vad de nu känner för. Vi sjunger även namnbluesen samtidigt som vi markerar med en rörelse när vi hör vårt eget namn.

Efter lite diskussion så kommer vi fram till att det finns olika saker som kallas för puls. Vi människor har en puls, det finns en bok som heter puls, någon har ett djur som heter Puls, musiken har en puls.

Vi lyssnar på ”Hoppa-sången från Musiken har landat”

http://urskola.se/Produkter/156849-Musiken-har-landat-Puls

Denna sången använder vi sedan för att få igång vår egen puls genom att hoppa. Det är häftigt att känna hjärtat dunka.

För att bestämma pulsen i en låt använder man sig av ett verktyg som kallas metronom.

https://www.google.se/search?q=metronom&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:sv-SE:IE-Address&ie=&oe=&gfe_rd=cr&ei=UlDyV6nhCezk8Aew7oCYDg

Vi lyssnar på olika låtar med olika puls. Bland annat ”Det vackraste” som har låg puls (60 Bpm) och ”Isn’t she Lovely” som har ca 120Bpm. Vi pratar om olika takter, och vad de har för betydelse för pulsen. Dvs. att fyrafjärdedels takt innebär att det är fyra pulsslag i varje takt. Vi testar att klappa/markera ettan i takten, tvåan och fyran i takten och alla pulsslagen i takten.

  • Improvisera

Idag repeterar vi begreppet puls och därefter får eleverna lära sig ett nytt  begrepp. Nämligen improvisera. Improvisera betyder hitta på, spåna, jamma, spela efter gehör, utföra utan förberedelser osv. Detta ska eleverna få göra på instrumentet tonbox till en låt som heter ”en cool kille/tjej” Denna sång går i G-dur och då passar det att improvisera på bland annat tonerna G A B D E.

Varje elev får testa på att improvisera med instruktionen att tänka på pulsen i låten och välja vilken puls, vilket taktslag de vill markera.

V 38 – Ingen musik pga. kompetensutvecklingsdag.

V 37 – ingen musik, pga .skoljoggen.

V. 36 – Ingen musik, pga. sjukdom

V 35 – Andra musiklektionen

Startsång och namnblues börjar vi alltid lektionen med.

  • Känslor

Vi sjunger igenom den svenska versionen av Can’t stop the feeling och diskuterar vilka olika känslor som finns. Därefter sjunger vi igenom Kännarblues och vi försöker förmedla en känsla både med vår röst och med vårt kroppsspråk.

Jag känner det i magen, å – å. Jag känner det i ryggen, å – å. Jag känner det i benen, å – å. Jag känner det i huvet, å – å. Jag känner här och här och här och här och här och här och här, jag är så glad/ledsen/arg/förvånad/nyfiken/kär/trött/pigg i hela kroppen.

  • Pannkakor med sylt

Vi lär oss en ny sång som heter Pannkakor med sylt.

Texten till Pannkakor och sylt

Solen skiner himlen den är blå                                                                                                             om sommarn kunde stanna kvar ändå                                                                                     Hösten kommer med sitt blås och regn                                                                                           Det är såna dar man vill stanna kvar i säng

Tänka på hur sommarlovet va´. Tänka på vad man gjorde varje ledig dag

Kom hästar och hö                                                                                                                                Ge mig varmkorv med brö´                                                                                                                   för det tycker jag är väldigt gott att få                                                                                                 kom gädda och vass                                                                                                                              ge mig smultron och glass                                                                                                                och pannkakor med sylt och socker på

Vintern kommer även om man inte vill                                                                                        isen lägger sig när vattnet fryser till                                                                                              träden knoppas på vårens första dar                                                                                            man börjar räkna hur många veckor som är kvar

Tänker på hur sommarlovet ska va´. Tänker på vad man ska göra varje ledig dag

  • Spela tonbox

Till sången Pannkakor och sylt kan man spela på tonbox. Vi pratar om namnet tonbox och varför har de olika toner? Vad beror det på? Vi testar på att stafettspela på tonboxarna.

På tonboxarna spelar vi tonerna D, B och A.                                                                                   Vi spelar D, D, D, D, D, D, D, D, D, D, B, B, A, A, A, A. Vi spelar detta mönster två gånger i refrängen.

V 34: Första musiklektionen:

  • Sjunga och lära oss den nya startsången
  • Sjunga Namnbluesen
  • Vilken låt toppar listorna just nu?

Can’t stop the feeling – Justin Timberlake

Svensk text på Can’t stop the feeling:

Ibland är det svårt, men det finns inga hinder

glöm inte bort att tro på dig själv

hitta känslan för då vet du säkert

du är fantastisk, fantastisk, fantastisk

kan inte sitta still så jag bara dans, dans, dansar

glädjen spritter i mig så jag bara dans, dans, dansar

Ingenting kan stoppa mig så jag dans, dans, dansar

sluta tvivla och tro på dig själv

jag har en känsla, bara dans, dans dansa

jag har en känsla, så bara dans, dans, dansa

åh det känns helt magiskt

Det känns i luften, i mitt blod som rusar fram

Finns inga regler, ingen kontroll

jag flyger högt, finns inget slut jag bara ler