Forska om artist + musikanalys + Mini-Mello

Arbetsområde musikanalys (låtanalys) år 3

Ur lgr 11 – syfte

Genom undervisningen i ämnet musik ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

  • spela och sjunga i olika musikaliska former och genrer,
  • skapa musik samt gestalta och kommunicera egna musikaliska tankar och idéer, och
  • analysera och samtala om musikens uttryck i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang.

 

 

 

Ur lgr 11 – Centralt innehåll         

  • Sång i olika former.
  • Imitation
  • Gestaltning av sånger
  • Rösten som instrument med variation av rytm, klang och dynamik
  • Associationer, tankar, känslor som uppkommer när man lyssnar på musik.
  • Musik som knyter an till elevens vardagliga sammanhang.
  • vers och refräng som byggstenar för att komponera musik i olika genrer (4-6)

 

 


 

Konkreta mål klass 3 – Arbetsområde

  • Du lyssnar och arbetar aktivt och är uppmärksam vid genomgångar.
  • Du kan ge praktiska upplysningar om den artist/grupp du valt.
  • Du kan föra enkla resonemang kring din artist/grupp och låten du valt, exempelvis vad låten handlar om och vad den betyder för dig.
  • Du visar att du kan använda musiktermer och begrepp som exempelvis vers och refräng.
  • Du deltar aktivt i unison sång efter egen förmåga. Du följer sångmelodin och rytmen så bra du kan och strävar efter att utvecklas.

Genomförande:

  1. Du ska forska om den artisten/gruppen som du har valt. Försök ta reda på saker som (skriv en löpande text, inte punktform):
  • Hemort
  • Ålder
  • uppväxt
  • Hur blev artisten känd?
  • Vad spelar din artist för typ av musik (genre)?
  • Ge exempel på låtar han/hon skrivit.
  • Varför tycker du om just den här artisten och dennes musik?
  • Övrigt

 

  1. Leta efter texten på låten på Google och skriv ut den. Lyssna på låten. Fundera över texten och försök förstå den. Skriv en text om:
  • Vad handlar texten om?
  • Vilken miljö och vilka personer finns det i låten?
  • Hur är låten uppbyggd?
  • Vilken stämning finns i låten?
  • Vilka tankar väcks? Vad är budskapet?

 

  1. Lyssna flera gånger på låten och
  •  Markera på ditt textpapper om du tycker att låten har någon vers/refräng/intro/outro/brygga/stick
  1. Mini-Mello
  • I bilden har du tillverkat din artist och ev. bakgrund.
  • Öva på att sjunga låten du valt.
  • Öva på att uppträda med din figur.
  • Framträdande vid klass 3:s Mini-Mello.