V 10
Vi sjunger Vår tupp är död i kanon. Därefter sjunger vi en alfabetssång och tränar oss på att hitta ord som börjar på bokstäver som vi ”stannar på”.
Vi lyssnar på en sång från filmen Trolls som Justin Timberlake sjunger och som han även producerat med bland annat Max Martin.
Den här sången funkar bra att spela på Ukulele så det testar vi. Det behövs tre ackord. D, Bm och G. Eleverna får ett ackord var att spela.
Ukulele – bild och ackord cant stop the feeling
V 9
Vi sjunger en sång som heter Vår tupp är död. Vi testar att sjunga den med olika känslor som ledsna, arga och glada. Därefter så pratar vi om vad en Cirkus är för någonting. Vi tittar på två klipp ifrån Cirkus Maximum.
Vi lär oss en sång om en Cirkus och avslutar lektionen med att fundera på vad vi kunde göra för konster och andra trix och roligheter om vi skulle göra en cirkus.
V 8 – Sportlov
V 7
Vi repeterar återigen sången och dansen om katten Bingo och vi tränar vidare på att rimma med sången Ingenting. Vi repeterar även klappramsan om Knut och Rut.
På sidan Go Noodle kan man registrera sig gratis och där finns det roliga danser som man kan härma. Vi testar en sång som heter Banana Banana Meatballs.
Vi avslutar lektionen med att titta på hur ett piano ser ut och testar att spela melodin till sången Månaderna på piano.
V 6
Vi repeterar sången och dansen om katten Bingo och vi tränar vidare på att rimma med sången Ingenting från förra veckan.
Vi lär oss en klappramsa som heter Knutnisse.
Vi avslutar lektionen med att spela ett spel om stråkinstrument på elevspel.se
http://www.elevspel.se/amnen/musik/2980-symfoniorkesterns-instrument.html
V 5
Vi lär oss en ny sång om en katt som heter Bingo och som ska ut på promenad. Denna sång finns det en dans till som vi lär oss.
Vi sjunger även en sång som heter Ingenting och den får eleverna rimma till.
Vi tittar även på en film som heter Silly Symphony.
V 4
Vi lyssnar återigen på Beethoven och hans symfoni nr 9 som har blivit melodin till vår sång om Månaderna. Vi tittar på symfoniorkestern och alla dess instrument.
Vi koncentrerar oss på instrumenten som spelas med stråke.
Vi testar oss själva på elevspel.se och se om vi har lärt oss något om stråkinstrumenten.
http://www.elevspel.se/amnen/musik/2980-symfoniorkesterns-instrument.html
Det är dags att testa på att spela lite piano. Vi håller oss kvar vid månaderna och försöker spela första halvan på keyboard.
Månaderna melodi (halva)
- E E F G (Januari)
- G F E D (börjar året)
- C C D E (februari)
- E D D (kommer näst)
- E E F G (mars, april har)
- G F E D (knopp i håret)
- C C D E (maj och juni)
- D C C (blommar mest)
V 3
Vi repeterar växelsången ”Nu snöar det” från föregående vecka och vi sjunger ”Månaderna”. Vi lyssnar till Beethovens symfoni nr 9. Vi pratar om vad en symfoniorkester är och vilka instrument som finns i en sådan orkester.
Vi tittar närmare på instrumentet Puka och spelar pukstämman till Månaderna med Boomwhackers.
V 2
Vi sjunger en sång som handlar om vintern. Det är en växelsång vilket innebär att man är två grupper som sjunger mot varandra, varannan gång.
Nu snöar det (grupp1) – Nu är vintern här igen (grupp2)
Nu snöar det(grupp1) – Det faller flingor på min näsa (grupp2)
Nu snöar det (grupp1) – Men när solen kommer fram (grupp2)
Då töar det (grupp1) –och droppar ner från taken (grupp1 och 2)
Ludwig Van Beethoven och hans symfoni nr 9, eller som vi kallar den – Månaderna.
- Föddes i Bonn, Tyskland
- Född 1770-1827
- 57 år
- Komponerade klassisk musik
- Spelade piano
- Döv
Han komponerade bland annat melodin till den sången som vi idag kallar för månaderna och vi lyssnar till den. Den melodin börjar ca 3 minuter in i videon.
Vi sjunger månadssången och pratar om vilken månad varje elev fyller år i.
2017
V 49 – trettonde musiklektionen
Idag tittar vi på en film som heter The snowman. Filmen är från 1982 och innehåller bara musik. Det blir ett tillfälle att se hur musiken påverkar oss och trots att det inte är någt tal så förstår man känslor och händelser ändå.
V 48 – Ingen musik
V 47 – tolfte musiklektionen
Eleverna fortsätter med Soundtrap och utmaning 3 och ”Just dance”
1A
1B
V 46 – elfte musiklektionen
Vi jobbar vidare med projektet Mot nya höjder – make sound happen. Steve Angello är en svensk dj och musikproducent. Han är dessutom ambassadör för projektet mot nya höjder och medverkar nu i en utmaning därifrån. Vi lyssnar på lite låtar som han har gjort och de får veta lite information om honom.
Därefter testar vi ”Just dance”
V 45 – tionde musiklektionen
Hackebackeskolan är med i ett projekt som heter Mot nya höjder – make sound happen. Läs mer om projektet här: http://motnyahojder.com/hosten-2016/
Eleverna får lära sig en hel del om ljud genom projektet och de får olika slags utmaningar som man skall genomföra och redovisa på en blogg, i musiken får vi också utmaningar så idag har eleverna fått skapa egna låtar i programmet Soundtrap. De har fått välja vilka loopar de ska använda och även fått spela in ljud/sång/rap. Detta har jag sedan redigerat ihop till en sång.
Klass 1A
Klass 1B
V 44 – höstlov
V 43 – nionde musiklektionen
Idag testade vi att kompa Broder Jakob med Piano, Ukulele och trummor.
V 42 – åttonde musiklektionen
Vi håller oss kvar vid sången Broder Jakob och idag fick eleverna testa att sjunga själva i kanon. Förra veckan hade vi hjälp av en ljudinspelning, men idag klarade eleverna att sjunga helt själva med min hjälp.
Idag hade jag också plockat fram en Ukulele samt några rytminstrument. Trumma, maracas, gurka och triangel. Ukulelen fick spela hela tiden, medan de olika rytminstrumenten skulle spela på olika ställen.
Broder Jakob, Broder Jakob Trumma
Sover du, sover du? Maracas
Hör du inte klockan, Hör du inte klockan? Gurka
Ding, ding, dång – ding, ding dång Triangel
Därefter lekte vi gömma instrumentet. Alla fick gömma varsitt instrument och alla fick försöka gissa vilket instrument som saknades.
V 41 – Sjunde musiklektionen
Idag började vi lektionen med att titta och framförallt lyssna på förra veckans kompositioner. Det är alltid lika roligt att se eleverna och hur glada och stolta de blir när de får lyssna på det de skapat. Sedan fortsatte vi med att spela Broder Jakob på Boomwhackers. Vi testade också på att sjunga kanon. Återigen ett nytt musikord. Vi hann även med att testa ett nytt instrument. Nämligen Ukulele. Vi gick igenom några av Ukulelens delar, de som den har gemensamt med oss människor (huvud, hals och kropp) och vi jämförde också Ukulelen med gitarren. Det är viktigt att man inte blandar ihop dessa instrument även om de är väldigt lika om man inte tänker på storlek och antal strängar. Ukulelen är ett bra att börja spela på innan man går över till att spela på gitarren.
Här nedan finns en liten film med ljudinspelningar från dagens lektion. Alla elever är dock inte med.
V 40 – sjätte musiklektionen
Skolan är med i ett projekt som kallas för ”Mot nya höjder – make sound happen”. Vill ni läsa mer om projektet så kan ni gå in och läsa här:
Eftersom att projektet denna termin handlar om ljud så passar det bra att göra några av utmaningarna i musiken. Denna lektion har varje elev fått skapa sin egen rytm med Boomwhackers.
V 39: Femte musiklektionen
Vi repeterar puls och lyssnar på en metronom och tar reda på hur många BPM vissa låtar har. Vi klappar pulsen i Stevie Wonders ”Isn’t she loveley” och vi testar att markera ettan i takten.
Därefter lär vi oss en ny sång som heter ”En cool kille”. I den instrumentala versen får varje elev testa att improvisera på 5 stycken tonboxar. Improvisera betyder hitta på.
Sedan får varje elev komma fram till pianot och improvisera där.
Vi sjunger även en sång om våra månader som den klassiska kompositören Ludwig Van Beethoven skrivit musiken till.
V 38: Fjärde musiklektionen
Vad är puls?
Vi sjunger startsången och samtidigt så ska eleverna försöka markera pulsen i musiken genom att klappa/knäppa/stampa eller vad de nu känner för. Vi sjunger även namnbluesen samtidigt som vi markerar med en rörelse när vi hör vårt eget namn.
Efter lite diskussion så kommer vi fram till att det finns olika saker som kallas för puls. Vi människor har en puls, det finns en bok som heter puls, någon har ett djur som heter Puls, musiken har en puls.
Vi tittar på Musiken har landat – puls
http://urskola.se/Produkter/156849-Musiken-har-landat-Puls
Vi använder en av sångerna i programmet för att få igång vår egen puls genom att hoppa. Det är häftigt att känna hjärtat dunka.
Därefter får de följa pulsen som jag spelar på en handtrumma. Vi klappar tillsammans och vi stafettklappar. Vi säger vårt namn i stafett, ställer oss upp, hoppar, säger vårt favoritdjur i stafett. Det blir roligt. Varje elev får testa att leda gruppen med trumman.
V 37: Tredje musiklektionen
Nu kan väldigt många startsången. Idag gör vi namnbluesen och eleverna ska göra en rörelse när de hör sitt namn.
- Mitt musikval – Didgeridoo
Idag har jag valt ett musikstycke som eleverna får lyssna på. Under tiden de lyssnar ska de fundera på vad det kan vara för instrument som spelar samt hur man gör när man spelar. Från vilket land kommer musiken/Instrumentet och får de någon känsla när de lyssnar på det?
Didgeridoo är ett utav världens äldsta instrument och det kommer ifrån Australien.
- Vi repeterar rörelserna till Pannkakor med sylt och spelar tonbox. Idag får eleverna spela alla tonerna själv.
V. 36 – Ingen musik
V 35: Andra musiklektionen
Startsång och namnblues börjar vi alltid lektionen med.
- Känslor
Vi sjunger igenom den svenska versionen av Can’t stop the feeling och diskuterar vilka olika känslor som finns. Därefter sjunger vi igenom Kännarblues och vi försöker förmedla en känsla både med vår röst och med vårt kroppsspråk.
Jag känner det i magen, å – å. Jag känner det i ryggen, å – å. Jag känner det i benen, å – å. Jag känner det i huvet, å – å. Jag känner här och här och här och här och här och här och här, jag är så glad/ledsen/arg/förvånad/nyfiken/kär/trött/pigg i hela kroppen.
- Pannkakor med sylt
Tv-programmet Nicke och Nilla har gjort många fina och användbara sånger. Pannkakor och sylt handlar om årstiderna. Vi diskuterar vad vi har för årstider och dess skillnader och tittar även på Nicke och Nilla när de framför Pannkakor och sylt.
Texten till Pannkakor och sylt
Solen skiner himlen den är blå om sommarn kunde stanna kvar ändå Hösten kommer med sitt blås och regn Det är såna dar man vill stanna kvar i säng
Tänka på hur sommarlovet va´. Tänka på vad man gjorde varje ledig dag
Kom hästar och hö Ge mig varmkorv med brö´ för det tycker jag är väldigt gott att få kom gädda och vass ge mig smultron och glass och pannkakor med sylt och socker på
Vintern kommer även om man inte vill isen lägger sig när vattnet fryser till träden knoppas på vårens första dar man börjar räkna hur många veckor som är kvar
Tänker på hur sommarlovet ska va´. Tänker på vad man ska göra varje ledig dag
- Spela tonbox
Till sången Pannkakor och sylt kan man spela på tonbox. Vi pratar om namnet tonbox och varför har de olika toner? Vad beror det på? Vi testar på att stafettspela på tonboxarna.
På tonboxarna spelar vi tonerna D, B och A. Vi spelar D, D, D, D, D, D, D, D, D, D, B, B, A, A, A, A. Vi spelar detta mönster två gånger i refrängen.
- Vi gör rörelser till första versen, bryggan och refrängen.
V 34: Första musiklektionen:
- Sjunga och lära oss den nya startsången
- Sjunga Namnbluesen
- Vilken låt toppar listorna just nu?
Can’t stop the feeling – Justin Timberlake
Svensk text på Can’t stop the feeling:
Ibland är det svårt, men det finns inga hinder
glöm inte bort att tro på dig själv
hitta känslan för då vet du säkert
du är fantastisk, fantastisk, fantastisk
kan inte sitta still så jag bara dans, dans, dansar
glädjen spritter i mig så jag bara dans, dans, dansar
Ingenting kan stoppa mig så jag dans, dans, dansar
sluta tvivla och tro på dig själv
jag har en känsla, bara dans, dans dansa
jag har en känsla, så bara dans, dans, dansa
åh det känns helt magiskt
Det känns i luften, i mitt blod som rusar fram
Finns inga regler, ingen kontroll
jag flyger högt, finns inget slut jag bara ler