Klass 2

V 11-12

Vi kollar in vinnaren i årets melodifestival. Robin Bengtsson och pratar om vad vi tycker om hans framträdande.

Vi lyssnar på en sång från filmen Trolls som Justin Timberlake sjunger och som han även producerat med bland annat Max Martin.

Den här sången funkar bra att spela på Ukulele så det testar vi. Det behövs tre ackord. D, Bm och G. Eleverna får ett ackord var att spela. Vi testar också att knäppa med fingrarna och att spela Bongotrumma och maraccas till.

Ukulele – bild och ackord cant stop the feeling

V 9-10

Vi kollar in melodifestivalen och vilka artister som går vidare till final och andra chansen. Vi tittar även på Daniel Norbergs parodier.

Vi testar att sjunga tvåstämmigt. Vi delar gruppen i två och ena gruppen sjunger Imse vimse spindel samtidigt som den andra gruppen sjunger Bä bä vita lamm.

Vi sjunger en sång som heter Vår tupp är död. Vi testar att sjunga den med olika känslor som ledsna, arga och glada. Vi sjunger den även i kanon.

Vi pratar om vad en Cirkus är för någonting. Vi tittar på två klipp ifrån Cirkus Maximum.

Hur låter musiken på en cirkus och till de olika cirkusnummerna?

Vi lär oss en sång om en Cirkus och vi funderar på vad vi kunde göra för konster och andra trix och roligheter om vi skulle göra en cirkus.

V 8 – Sportlov

V 5-7

Vi lär oss en ny sång om en katt som heter Bingo och som ska ut på promenad. Denna sång finns det en dans till som vi lär oss.

Vi lär oss en klappramsa som heter Knutnisse.

Vi sjunger även en sång som heter Ingenting och den får eleverna rimma till.

På sidan Go Noodle kan man registrera sig gratis och där finns det roliga danser som man kan härma. Vi testar en sång som heter Banana Banana Meatballs.

https://www.gonoodle.com/

Vi tittar även på en film som heter Silly Symphony.

 

Vi  spelar ett spel om stråkinstrument på elevspel.se

http://www.elevspel.se/amnen/musik/2980-symfoniorkesterns-instrument.html

V 5

Vi lyssnar återigen på Beethoven och hans symfoni nr 9 som har blivit melodin till vår sång om Månaderna. Vi tittar på symfoniorkestern och alla dess instrument.

Vi koncentrerar oss på instrumenten som spelas med stråke.

Vi testar oss själva på elevspel.se och se om vi har lärt oss något om stråkinstrumenten.

http://www.elevspel.se/amnen/musik/2980-symfoniorkesterns-instrument.html

Vi repeterar växelsången ”Nu snöar det” från föregående vecka och vi sjunger ”Månaderna”. Vi lyssnar till Beethovens symfoni nr 9. Vi pratar om vad en symfoniorkester är och vilka instrument som finns i en sådan orkester.

Vi tittar närmare på instrumentet Puka och spelar pukstämman till Månaderna med Boomwhackers.

 

V 4

Vi repeterar en sång som vi sjöng förra året och som handlar om vintern. Det är en växelsång vilket innebär att man är två grupper som sjunger mot varandra, varannan gång.

Nu snöar det (grupp1) – Nu är vintern här igen (grupp2)

Nu snöar det(grupp1) – Det faller flingor på min näsa (grupp2)

Nu snöar det (grupp1) – Men när solen kommer fram (grupp2)

Då töar det (grupp1) –och droppar ner från taken (grupp1 och 2)

Vi sjunger ”Månaderna” igen och vi lyssnar till Beethovens symfoni nr 9. Vi repeterar vem Ludwig van Beethoven var och vi pratar om vad en symfoniorkester är och vilka instrument som finns i en sådan orkester.

Vi spelar melodin till månaderna med Boomwhackers och de elever som vill och vågar får dirigera.

Vi sjunger sången Bingo och dansar till.

 

V 3 – vikarie i musik

V 2

Ludwig Van Beethoven var en klassisk kompositör som levde mellan 1770-1827. Han skrev melodin till ”månaderna”. Vi lyssnar på en del av Beethovens symfoni nr 9 (månaderna)

 

Vi sjunger månaderna och spelar melodin med Boomwhackers.

 

2017

V 51

Vi tittade på musikfilmen The snowman i syfte att diskutera musikens roll i filmer och hur musiken påverkar våra känslor.

https://www.youtube.com/watch?v=HHCZhUZXhZU&t=1023s

V 50 – Ingen musik pga lucia

V 49 – fjortonde musiklektionen

Utmaning 3, med Steve Angellos spår måste bli klar så vi jobbar vidare med den.

V 48 – trettonde musiklektionen 

Besök av två elever från AMB i Tingsryd och 1 representant från Mot nya höjder. Vi fick veta lite om hur de jobbar på artistskolan och de berättade en hel del om deras värdegrund. Sedan fick vi hjälp av dem att skapa låtar i Soundtrap.

http://axbschools.com/amb/my-better-me/

V 47 – tolfte musiklektionen

Steve Angellosteveangello

  • Född 1982 i Solna, Stockholm
  • Svensk dj och musikproducent
  • Tidigare medlem i Swedish house Mafia tillsammans med Axwell och Ingrosso. De har bland annat gjort – Don’t you worry Child

     

Han har ett eget skivbolag sedan 2003 där han producerar låtar.

  • Tomorrowland är en belgisk musikfestival för elektronisk dansmusik.

Mot nya höjder – Utmaning

Nu ska vi ta oss an ännu en utmaning i makeSoundHappen. Steve Angello har gjort en alldeles egen slinga i Soundtrap!!!

Utmaningen är att Fortsätta Steve Angellos slinga så att den blir totalt mellan 40 sekunder och 1 min 20 sekunder lång.

Släpp loss känslor, rytmer och all uppfinningsrikedom ni har!

V 46 – elfte musiklektionen

Vi repeterar hur ett piano är uppbyggt med vita och svarta tangenter och vad de heter. Sedan får eleverna testa på att spela Broder Jakob. Det krävs tålamod.

V 45 – tionde musiklektionen

Idag blev många av eleverna klara med sina låtar i Soundtrap

2A

 

2B

 

V 44- höstlov

V 43 – nionde musiklektionen

Idag skapar vi våra egna låtar i Soundtrap!

V 42 – åttonde musiklektionen

Vi fortsätter engagera oss i projektet mot nya höjder. Läs mer om projektet här http://motnyahojder.com/utmaningarna-3/

Skolan får genom projektet olika utmaningar som vi ska anta och genomföra och elevernas utmaning består denna gången av att skapa en höjdarlåt i programmet Soundtrap. https://www.soundtrap.com/edu/

Idag testade vi lite grann tillsammans och nästa gång ska de få pröva själva.

V 41 – vikarie i musiken

V 40 – sjunde musiklektionen

Skolan är med i ett projekt som kallas för ”Mot nya höjder – make sound happen”. Vill ni läsa mer om projektet så kan ni gå in och läsa här:

http://motnyahojder.com/

Eftersom att projektet denna termin handlar om ljud så passar det bra att göra några av utmaningarna i musiken. Denna lektion har eleverna fått arbeta i grupper och skapa sin egen rytm med Boomwhackers.

https://youtu.be/FutE7dG9R7w

https://youtu.be/kkCI7Hb0Lrk

 Vi passade även på att improvisera på pianot till ”En cool kille/tjej”. Alla hann inte, men de som hann spelade vi in och de andra får testa nästa gång.

https://youtu.be/XI49Ydy7Aeg

https://youtu.be/6TMy9ckvJ5o

https://youtu.be/ab7ZSJb_sOI

 

V 39 – Sjätte musiklektionen

Vi repeterar begreppet puls igen och jag visar dem hur en metronom fungerar och vi jämför olika låtars puls med metronomens. Vi lyssnar på Det vackraste som har en puls på ca 60 Bpm (den pulsen vi har när vi sover). Vi lyssnar på Circle of Life som har en puls på ca 80 Bpm (den puls som vi har när vi är vakna och igång i skolan ca). Vi lyssnar även på Isn’t she Lovely som har en puls på ca 120 Bpm.

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=metronom

Vi klappar pulsslagen i Isn’t she Lovely. Eleverna får klappa ettan i pulsen, eller ettan och trean eller tvåan och fyran exempelvis. Vi testar också deras timing genom att stafettklappa.

  • Improvisera

Därefter får eleverna lära sig ett nytt  begrepp. Nämligen improvisera. Improvisera betyder hitta på, spåna, jamma, spela efter gehör, utföra utan förberedelser osv. Detta ska eleverna få göra på instrumentet tonbox till en låt som heter ”en cool kille/tjej” Denna sång går i G-dur och då passar det att improvisera på bland annat tonerna G A B D E.

Varje elev får testa på att improvisera med instruktionen att tänka på pulsen i låten och välja vilken puls, vilket taktslag de vill markera.


38: Femte musiklektionen

Vi repeterar begreppet puls och även denna vecka får eleverna följa pulsen i trumman. De som inte hann leda gruppen förra veckan får göra det nu.

Jag visar ett nytt instrument. Nämligen Boomwhackers. Boomwhackers fungerar på samma sätt som tonboxarna eller som en sträng på en gitarr. Ju kortare rör, desto ljusare ton. Ju längre rör, desto mörkare ton. Man får ljud genom att slå Boomwhackersen i golvet eller i handen och då hör man en ton. De är perfekta att skapa rytmer eller melodier med på ett roligt, enkelt och lekfullt sätt.

boomwhackers

Några som är duktiga på att spela på annorlunda instrument och exempelvis rör är ”The blue man Group.

https://www.youtube.com/watch?v=fLlAxq5TaL4

 

Vi spelar Pannkakor med sylt stämman med Boomwhackers.

V 36 och 37: Tredje och fjärde musiklektionen

Vad är puls?

  • Vi sjunger startsången och samtidigt så ska eleverna försöka markera pulsen i musiken genom att klappa/knäppa/stampa eller vad de nu känner för. Vi sjunger även namnbluesen samtidigt som vi markerar med en rörelse när vi hör vårt eget namn.

Efter lite diskussion så kommer vi fram till att det finns olika saker som kallas för puls. Vi människor har en puls, det finns en bok som heter puls, någon har ett djur som heter Puls, musiken har en puls.

  • Vi tittar på Musiken har landat – puls

http://urskola.se/Produkter/156849-Musiken-har-landat-Puls

Vi använder en av sångerna i programmet för att få igång vår egen puls genom att hoppa. Det är häftigt att känna hjärtat dunka.

  • Därefter får de följa pulsen som jag spelar på en handtrumma. Vi klappar tillsammans och vi stafettklappar. Vi säger vårt namn i stafett, ställer oss upp, hoppar, säger vårt favoritdjur i stafett. Det blir roligt. Varje elev får testa att leda gruppen med trumman.

 

  • Vi sjunger Pannkakor med sylt och varje elev får testa på att spela hela stämma till refrängen själv. Viktigt att man spelar i samma puls som vi andra sjunger.

V 35: Andra musiklektionen

Vi sjunger startsången. Idag gör vi namnbluesen och eleverna ska göra en rörelse när de hör sitt namn.

  • Mitt musikval – Didgeridoo

Idag har jag valt ett musikstycke som eleverna får lyssna på. Under tiden de lyssnar ska de fundera på vad det kan vara för instrument som spelar samt hur man gör när man spelar. Från vilket land kommer musiken/Instrumentet och får de någon känsla när de lyssnar på det?

Didgeridoo är ett utav världens äldsta instrument och det kommer ifrån Australien.

  • Känslor

Vi sjunger igenom den svenska versionen av Can’t stop the feeling och diskuterar vilka olika känslor som finns. Därefter sjunger vi igenom Kännarblues och vi försöker förmedla en känsla både med vår röst och med vårt kroppsspråk.

Jag känner det i magen, å – å. Jag känner det i ryggen, å – å. Jag känner det i benen, å – å. Jag känner det i huvet, å – å. Jag känner här och här och här och här och här och här och här, jag är så glad/ledsen/arg/förvånad/nyfiken/kär/trött/pigg i hela kroppen.

  • Pannkakor med sylt

Tv-programmet Nicke och Nilla har gjort många fina och användbara sånger. Pannkakor och sylt handlar om årstiderna. Vi diskuterar vad vi har för årstider och dess skillnader och tittar även på Nicke och Nilla när de framför Pannkakor och sylt.

Texten till Pannkakor och sylt

Solen skiner himlen den är blå                                                                                                             om sommarn kunde stanna kvar ändå                                                                                     Hösten kommer med sitt blås och regn                                                                                           Det är såna dar man vill stanna kvar i säng

Tänka på hur sommarlovet va´. Tänka på vad man gjorde varje ledig dag

Kom hästar och hö                                                                                                                                Ge mig varmkorv med brö´                                                                                                                   för det tycker jag är väldigt gott att få                                                                                                 kom gädda och vass                                                                                                                              ge mig smultron och glass                                                                                                                och pannkakor med sylt och socker på

Vintern kommer även om man inte vill                                                                                        isen lägger sig när vattnet fryser till                                                                                              träden knoppas på vårens första dar                                                                                            man börjar räkna hur många veckor som är kvar

Tänker på hur sommarlovet ska va´. Tänker på vad man ska göra varje ledig dag

  • Spela tonbox

Till sången Pannkakor och sylt kan man spela på tonbox. Vi pratar om namnet tonbox och varför har de olika toner? Vad beror det på? Vi testar på att stafettspela på tonboxarna.

På tonboxarna spelar vi tonerna D, B och A.                                                                                   Vi spelar D, D, D, D, D, D, D, D, D, D, B, B, A, A, A, A. Vi spelar detta mönster två gånger i refrängen.

V 34: Första musiklektionen:

  • Sjunga och lära oss den nya startsången
  • Sjunga Namnbluesen
  • Vilken låt toppar listorna just nu?

Can’t stop the feeling – Justin Timberlake

 

Svensk text på Can’t stop the feeling:

Ibland är det svårt, men det finns inga hinder

glöm inte bort att tro på dig själv

hitta känslan för då vet du säkert

du är fantastisk, fantastisk, fantastisk

 

kan inte sitta still så jag bara dans, dans, dansar

glädjen spritter i mig så jag bara dans, dans, dansar

Ingenting kan stoppa mig så jag dans, dans, dansar

sluta tvivla och tro på dig själv

jag har en känsla, bara dans, dans dansa

jag har en känsla, så bara dans, dans, dansa

 

åh det känns helt magiskt

Det känns i luften, i mitt blod som rusar fram

Finns inga regler, ingen kontroll

jag flyger högt, finns inget slut jag bara ler