Klass 2

V 8 – Sportlov

V 7

Vi dansar till Bingo-sången och därefter gör vi en klappramsa från boken ”Musikskatten” som heter Knutnisse.

Jag visar en sida på internet som heter GoNoodle och vi dansar till en sång där som heter ”Banana Banana Meatballs”.

https://app.gonoodle.com/channels/blazer-fresh/banana-banana-meatball?source=search

Vi sjunger ännu en sång från ”Musikskatten” som heter Ingenting och vi tränar oss på att rimma.

Vi avslutar lektionen med att spela månaderna på piano.

V 6

Vi repeterar ”Nu snöar det” och vi pratar om Beethoven och hans liv och att hans symfoni nr 9 blivit melodin till vår månadssång. Vi tittar på instrumenten som finns i symfoniorkestern och vi tittar närmare på stråkinstrumenten och sedan testar vi våra kunskaper på elevspel.se

http://www.elevspel.se/amnen/musik/2980-symfoniorkesterns-instrument.html

Vi lär oss en ny sång som heter Bingo, den randiga katten som är ute och går på en månskenspromenad och vi dansar till den.

v 5

Vi sjunger ”Nu snöar det” idag igen. Vi lyssnar återigen på Beethovens symfoni nr 9 och sjunger månadssången. De får ställa sig upp när vi sjunger om sin egen månad.

Vi spelar melodin till månaderna med  Boomwhackers.

V 4

Vi sjunger en sång som handlar om vintern. Det är en växelsång vilket innebär att man är två grupper som sjunger mot varandra, varannan gång.

Nu snöar det (grupp1) – Nu är vintern här igen (grupp2)

Nu snöar det(grupp1) – Det faller flingor på min näsa (grupp2)

Nu snöar det (grupp1) – Men när solen kommer fram (grupp2)

Då töar det (grupp1) –och droppar ner från taken (grupp1 och 2)

Därefter får eleverna lyssna på en klassisk sång, nämligen Beethovens symfoni nr 9. En del av denna har blivit melodin till den välkända Månaderna.

I symfoniorkestern finns det många instrument och vi tittar på vilka det är.

 

2017


V 51 – Julgransdans F-2 i gympasalen

V 50 – ingen musik pga luciatåg på Lustigkulla skola.

V 49 – tionde musiklektionen

Vi dansar och sjunger olika julgransdanser. Därefter tittar vi på filmen ”The snowman”. En film där musiken talar ett väldigt tydligt språk.

https://www.youtube.com/watch?v=HHCZhUZXhZU

V 48 – Ingen musik

V 47 – nionde musiklektionen

Vi tittar på en film från konserthuset play som handlar om att jobba som pianist.

http://konserthusetplay.se/?m=i93RxEQFtVvkPym3vFdOUQ

Eleverna får även chans att titta hur det ser ut inuti vårt akustiska piano som vi har i klassrummet med strängarna, klubborna och dämmarna.

Därefter sjunger vi lille katt och eleverna får testa att spela denna melodin på keyboardsen.

V 46 – åttonde musiklektionen

Vi tittar på hur ett piano är uppbyggt, vi går igenom tangenterna och deras namn. Sedan får eleverna testa att spela Broder Jakob melodin på keyboardsen.

klaviatur

V 45 – sjunde musiklektionen

Vi skriver en höstlovstext till Broder Jakob och därefter så kompar vi denna på piano, Ukulele och trumma.

Jag har vart på , Leos lekland

Och kalas, det var kul.

Sen byggde jag ett vindskydd, en snögubbe och snölykta

gick ut med hundarna, på en promenad.

ukulele2 keyboard

V 44 – Höstlov

V 43 – sjätte musiklektionen

Ukulelen ska spela ackordet D, som vi testade förra veckan och vi ska fortsätta traggla ”Broder Jakob”. Ukulelen ska spela hela tiden medan trumman bara får spela under tiden vi sjunger orden ”Broder Jakob, Broder Jakob”. Därefter tar maracasen vid och spelar under tiden som vi sjunger ”Sover du, sover du?”. Gurkan ska spela när vi sjunger ”Hör du inte klockan, hör du inte klockan?” och triangeln får spela vid ”Ding, ding dång, ding, ding, dång”.

https://youtu.be/6Fn9juHhIEs

V42 – femte musiklektionen

Dagens lektion testade vi att sjunga kanon. Ännu ett musikord. Vi hann även med att testa ett instrument. Nämligen Ukulele. Vi gick igenom några av Ukulelens delar, de som den har gemensamt med oss människor (huvud, hals och kropp) och vi jämförde också Ukulelen med gitarren. Det är viktigt att man inte blandar ihop dessa instrument även om de är väldigt lika om man inte tänker på storlek och antal strängar. Ukulelen är ett bra instrument att börja spela på innan man går över till att spela på gitarren.

Här nedan finns en liten film med ljudinspelningar från dagens lektion. Alla elever är dock inte med.

https://youtu.be/BnQxDs80FPI

V 41 – Ingen musik, jag ledig

V 40 – Ingen musik pga friidrott i Skruv

V 39 – Fjärde musiklektionen

Vi repeterar begreppet puls och jag visar dem hur en metronom fungerar och vi jämför olika låtars puls med metronomens ljud. Vi lyssnar på Det vackraste som har en puls på ca 60 Bpm (den pulsen vi har när vi sover). Vi lyssnar även på Isn’t she Lovely som har en puls på ca 120 Bpm.

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=metronom

Vi klappar pulsslagen i Isn’t she Lovely. Eleverna får klappa ettan i pulsen, eller  tvåan och fyran exempelvis. Vi testar också deras timing genom att stafettklappa.

  • Improvisera

Idag får eleverna lära sig ett nytt  begrepp. Nämligen improvisera. Improvisera betyder hitta på, spåna, jamma, spela efter gehör, utföra utan förberedelser osv. Detta ska eleverna få göra på instrumentet tonbox till en låt som heter ”en cool kille/tjej” Denna sång går i G-dur och då passar det att improvisera på bland annat tonerna G A B D E.

Varje elev får testa på att improvisera med instruktionen att tänka på pulsen i låten och välja vilken puls, vilket taktslag de vill markera.

V 38 – Ingen musik

V 37: Tredje musiklektionen

Vad är puls?

Vi sjunger startsången och samtidigt så ska eleverna försöka markera pulsen i musiken genom att klappa/knäppa/stampa eller vad de nu känner för. Vi sjunger även namnbluesen samtidigt som vi markerar med en rörelse när vi hör vårt eget namn.

Efter lite diskussion så kommer vi fram till att det finns olika saker som kallas för puls. Vi människor har en puls, det finns en bok som heter puls, någon har ett djur som heter Puls, musiken har en puls.

Vi tittar på Musiken har landat – puls

http://urskola.se/Produkter/156849-Musiken-har-landat-Puls

Vi använder en av sångerna i programmet för att få igång vår egen puls genom att hoppa. Det är häftigt att känna hjärtat dunka.

Därefter får de följa pulsen som jag spelar på en handtrumma. Vi klappar tillsammans och vi stafettklappar. Vi säger vårt namn i stafett, ställer oss upp, hoppar, säger vårt favoritdjur i stafett. Det blir roligt. Varje elev får testa att leda gruppen med trumman.

V 36: Andra musiklektionen

Startsång och namnblues börjar vi alltid lektionen med.

  • Känslor

Vi sjunger igenom den svenska versionen av Can’t stop the feeling och diskuterar vilka olika känslor som finns. Därefter sjunger vi igenom Kännarblues och vi försöker förmedla en känsla både med vår röst och med vårt kroppsspråk.

Jag känner det i magen, å – å. Jag känner det i ryggen, å – å. Jag känner det i benen, å – å. Jag känner det i huvet, å – å. Jag känner här och här och här och här och här och här och här, jag är så glad/ledsen/arg/förvånad/nyfiken/kär/trött/pigg i hela kroppen.

  • Pannkakor med sylt

Tv-programmet Nicke och Nilla har gjort många fina och användbara sånger. Pannkakor och sylt handlar om årstiderna. Vi diskuterar vad vi har för årstider och dess skillnader och tittar även på Nicke och Nilla när de framför Pannkakor och sylt.

Texten till Pannkakor och sylt

Solen skiner himlen den är blå                                                                                                             om sommarn kunde stanna kvar ändå                                                                                     Hösten kommer med sitt blås och regn                                                                                           Det är såna dar man vill stanna kvar i säng

Tänka på hur sommarlovet va´. Tänka på vad man gjorde varje ledig dag

Kom hästar och hö                                                                                                                                Ge mig varmkorv med brö´                                                                                                                   för det tycker jag är väldigt gott att få                                                                                                 kom gädda och vass                                                                                                                              ge mig smultron och glass                                                                                                                och pannkakor med sylt och socker på

Vintern kommer även om man inte vill                                                                                        isen lägger sig när vattnet fryser till                                                                                              träden knoppas på vårens första dar                                                                                            man börjar räkna hur många veckor som är kvar

Tänker på hur sommarlovet ska va´. Tänker på vad man ska göra varje ledig dag

  • Spela tonbox

Till sången Pannkakor och sylt kan man spela på tonbox. Vi pratar om namnet tonbox och varför har de olika toner? Vad beror det på? Vi testar på att stafettspela på tonboxarna.

På tonboxarna spelar vi tonerna D, B och A.                                                                                   Vi spelar D, D, D, D, D, D, D, D, D, D, B, B, A, A, A, A. Vi spelar detta mönster två gånger i refrängen.

  • Vi gör rörelser till första versen, bryggan och refrängen.

V 35: Första musiklektionen:

  • Sjunga och lära oss den nya startsången
  • Sjunga Namnbluesen
  • Vi sjunger rörelsesången Huvud axlar knä och tå
  • Vilken låt toppar listorna just nu?

Can’t stop the feeling – Justin Timberlake

Svensk text på Can’t stop the feeling:

Ibland är det svårt, men det finns inga hinder

glöm inte bort att tro på dig själv

hitta känslan för då vet du säkert

du är fantastisk, fantastisk, fantastisk

kan inte sitta still så jag bara dans, dans, dansar

glädjen spritter i mig så jag bara dans, dans, dansar

Ingenting kan stoppa mig så jag dans, dans, dansar

sluta tvivla och tro på dig själv

jag har en känsla, bara dans, dans dansa

jag har en känsla, så bara dans, dans, dansa

åh det känns helt magiskt

Det känns i luften, i mitt blod som rusar fram

Finns inga regler, ingen kontroll

jag flyger högt, finns inget slut jag bara ler