V 9 – 11
Justin Timberlake har tillsammans med bland annat Max Martin skrivit en låt som heter Cant stop the feeling. Den finns också med i filmen Trolls. Vi lyssnar på den, det har vi gjort tidigare i höstas också. Därefter ska vi träna oss på att spela den på bland annat ukulele och keyboard.
Ukulele – bild och ackord cant stop the feeling
Till en början spelar eleverna ett ackord var och får även kompa med fingerknäppningar och på bongotrumma och maraccas. Vi lägger till det digitala trumsetet, elbas och fler ackord samt sång i mikrofon.
V 8 Sportlov
V7
Eleverna får ett litet ”kommer du ihåg – test” om Beethoven och stråkinstrumenten.
Därefter får de fortsätta öva på Ukulele och Keyboards allteftersom de blir klara med testet.
V 6
Vi lär oss en sång som heter Bingo och dansar till den.
Vi lär oss en klappramsa som heter knutnisse
Vi repeterar även vad vi vet om stråkfamiljen och Beethoven och vi spelar återigen spelet om stråkinstrument på elevspel.se
V 5
Vi sjunger ”Månaderna” igen och vi lyssnar till Beethovens symfoni nr 9. Vi repeterar vem Ludwig Van Beethoven var och vi pratar om vad en symfoniorkester är och vilka instrument som finns i en sådan orkester.
Vi tittar närmare på de instrument som tillhör stråkfamiljen och testar oss på elevspel.se
http://www.elevspel.se/amnen/musik/2980-symfoniorkesterns-instrument.html
Vi tittar närmare på instrumentet Puka och spelar pukstämman till Månaderna med Boomwhackers.
V 4
Vi fortsätter att öva på Piano och Ukulele.
V 3
Vi repeterar nu snöar det från förra lektionen och vi lyssnar återigen på Beethovens symfoni nr 9 samtidigt som vi tittar på när en symfoniorkester spelar.
Vi spelar melodin till månadsvisan på piano och vi spelar ackorden på Ukulele.
V 2
Vi repeterar en sång som vi sjöng förra året och som handlar om vintern. Det är en växelsång vilket innebär att man är två grupper som sjunger mot varandra, varannan gång.
Nu snöar det (grupp1) – Nu är vintern här igen (grupp2)
Nu snöar det(grupp1) – Det faller flingor på min näsa (grupp2)
Nu snöar det (grupp1) – Men när solen kommer fram (grupp2)
Då töar det (grupp1) –och droppar ner från taken (grupp1 och 2)
Ludwig Van Beethoven var en klassisk kompositör som levde mellan 1770-1827. Han skrev melodin till ”månaderna”. Vi lyssnar på en del av Beethovens symfoni nr 9 (månaderna)
Vi sjunger månaderna och spelar melodin med Boomwhackers.
2017
V50 – femtonde musiklektionen
Vi avslutar vi året med att titta på filmen ”The snowman”
https://www.youtube.com/watch?v=HHCZhUZXhZU
V 49 – fjortonde musiklektionen
Idag får eleverna som vill försöka bli klara med soundtrap låtarna eller får man välja att spela Nu tändas tusen juleljus på Keyboard.
3A
3B
V 48 – Ingen musik
V 47 – trettonde musiklektionen
Vi jobbar vidare med Soundtrap och vi testar på att dansa till ”Just dance”
V 46 tolfte musiklektionen
- Född 1982 i Solna, Stockholm
- Svensk dj och musikproducent
- Tidigare medlem i Swedish house Mafia tillsammans med Axwell och Ingrosso. De har bland annat gjort – Don’t you worry Child
Han har ett eget skivbolag sedan 2003 där han producerar låtar.
- Tomorrowland är en belgisk musikfestival för elektronisk dansmusik.
Mot nya höjder – Utmaning
Nu ska vi ta oss an ännu en utmaning i makeSoundHappen. Steve Angello har gjort en alldeles egen slinga i Soundtrap!!!
Utmaningen är att Fortsätta Steve Angellos slinga så att den blir totalt mellan 40 sekunder och 1 min 20 sekunder lång.
Släpp loss känslor, rytmer och all uppfinningsrikedom ni har!
V 45 – elfte musiklektionen
Flera av eleverna har blivit klara med sina låtar i Soundtrap. De har fått ganska fria händer i skapandet, men ett krav var att de skulle redigera looparna lite grann så att inte allt börjar samtidigt och dessutom skulle de spela in någon sång eller rap eller tal.
3A
3B
V 44 – höstlov
V 43 – tionde musiklektionen
Idag skapar vi våra egna låtar i Soundtrap!
V 42 – nionde musiklektionen
Mot nya höjder har kommit med en ny utmaning som passar bra att göra i musiken. Den handlar om att eleverna ska bli musikproducenter och skapa en låt i programmet ”Soundtrap”. Denna veckan blev det därför en snabb genomgång och diskussion kring hur inspelningstekniken har förändrats sen 1950-talet. Vi lyssnade på olika inspelningar, bland annat Elvis Presley, The Beatles, Kraftwerk och Britney Spears. Eleverna fick även information om en väldigt framgångsrik svensk musikproducent som heter Max Martin.
Det här skriver mot nya höjder om utmaningen:
- HÖJDARLÅTEN!
Dags för eleverna att vara kreativa igen! Nu ska de själva få konstruera en ljudslinga/skapa en musik/ljudkomposition, på temat “Mot nya höjder!” med hjälp av studion i Soundtrap. Låt dem jobba individuellt eller i grupp. Ljudkonstruktionen behöver inte vara så lång, ca 30 sekunder är lagom.
För att klara av utmaningen så gjorde vi en grupplåt tillsammans i programmet ”Soundtrap” som eleverna ska skapa sina höjdarlåtar i.
V 41 – åttonde musiklektionen
Idag började vi lektionen med att titta på förra veckans filmer. Det är alltid roligt att se eleverna och hur glada och stolta de blir över vad de presterat.
Därefter fortsatte vi med Boomwhackers. Vi tränar återigen på första halvan av Broder Jakob och idag fick de jobba i två grupper och efter en kort stund fick de visa för varandra och då passade jag på att spela in.
Därefter fick de testa på att spela Broder Jakob på Ukulele. Detta gjorde vi även förra året, så man kan säga att det blev en repetition av Ukulelens delar och ackordet D.
V 40 – sjunde musiklektionen
Skolan är med i ett projekt som kallas för ”Mot nya höjder – make sound happen”. Vill ni läsa mer om projektet så kan ni gå in och läsa här:
Eftersom att projektet denna termin handlar om ljud så passar det bra att göra några av utmaningarna i musiken. Denna lektion har eleverna fått arbeta i grupper och skapa sin egen rytm med Boomwhackers.
Eleverna hinner även testa på att improvisera på piano till sången ”En cool kille/tjej”
V 39 – sjätte musiklektionen
Vi repeterar begreppet puls och jag visar dem hur en metronom fungerar och vi jämför olika låtars puls med metronomens ljud. Vi lyssnar på Det vackraste som har en puls på ca 60 Bpm (den pulsen vi har när vi sover). Vi lyssnar på Circle of Life som har en puls på ca 80 Bpm (den puls som vi har när vi är vakna och igång i skolan ca). Vi lyssnar även på Isn’t she Lovely som har en puls på ca 120 Bpm.
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=metronom
Vi klappar pulsslagen i Isn’t she Lovely. Eleverna får klappa ettan i pulsen, eller tvåan och fyran exempelvis. Vi testar också deras timing genom att stafettklappa.
- Improvisera
Därefter får eleverna lära sig ett nytt begrepp. Nämligen improvisera. Improvisera betyder hitta på, spåna, jamma, spela efter gehör, utföra utan förberedelser osv. Detta ska eleverna få göra på instrumentet tonbox till en låt som heter ”en cool kille/tjej” Denna sång går i G-dur och då passar det att improvisera på bland annat tonerna G A B D E.
Varje elev får testa på att improvisera med instruktionen att tänka på pulsen i låten och välja vilken puls, vilket taktslag de vill markera.
- slang-rap
Därefter gör vi en slang-rap. Eleverna delas in i fyra grupper och de ska ”säga” olika saker med attityd i en fyrtakt.
- Tjaba
- Dom bara, du bara, vi bara, asså
- Men hallå, vadå’rå
- Shit, shit, bull-shit
- Broder Jakob
Vi testar även att spela första halvan i Broder Jakob med Boomwhackers.
V 38: Femte musiklektionen
Vi repeterar begreppet puls och även denna vecka får eleverna följa pulsen i trumman. De som inte hann leda gruppen förra veckan får göra det nu.
Jag visar ett nytt instrument. Nämligen Boomwhackers. Boomwhackers fungerar på samma sätt som tonboxarna eller som en sträng på en gitarr. Ju kortare rör, desto ljusare ton. Ju längre rör, desto mörkare ton. Man får ljud genom att slå Boomwhackersen i golvet eller i handen och då hör man en ton. De är perfekta att skapa rytmer eller melodier med på ett roligt, enkelt och lekfullt sätt.
Några som är duktiga på att spela på annorlunda instrument och exempelvis rör är ”The blue man Group.
https://www.youtube.com/watch?v=fLlAxq5TaL4
Vi spelar Pannkakor med sylt stämman med Boomwhackers.
V 36 och 37: Tredje och fjärde musiklektionen
Vad är puls?
- Vi sjunger startsången och samtidigt så ska eleverna försöka markera pulsen i musiken genom att klappa/knäppa/stampa eller vad de nu känner för. Vi sjunger även namnbluesen samtidigt som vi markerar med en rörelse när vi hör vårt eget namn.
Efter lite diskussion så kommer vi fram till att det finns olika saker som kallas för puls. Vi människor har en puls, det finns en bok som heter puls, någon har ett djur som heter Puls, musiken har en puls.
- Vi tittar på Musiken har landat – puls
http://urskola.se/Produkter/156849-Musiken-har-landat-Puls
Vi använder en av sångerna i programmet för att få igång vår egen puls genom att hoppa. Det är häftigt att känna hjärtat dunka.
- Därefter får de följa pulsen som jag spelar på en handtrumma. Vi klappar tillsammans och vi stafettklappar. Vi säger vårt namn i stafett, ställer oss upp, hoppar, säger vårt favoritdjur i stafett. Det blir roligt. Varje elev får testa att leda gruppen med trumman.
- Vi sjunger Pannkakor med sylt och varje elev får testa på att spela hela stämma till refrängen själv. Viktigt att man spelar i samma puls som vi andra sjunger.
V 35: Andra musiklektionen
Vi sjunger startsången. Idag gör vi namnbluesen och eleverna ska göra en rörelse när de hör sitt namn.
- Mitt musikval – Didgeridoo
Idag har jag valt ett musikstycke som eleverna får lyssna på. Under tiden de lyssnar ska de fundera på vad det kan vara för instrument som spelar samt hur man gör när man spelar. Från vilket land kommer musiken/Instrumentet och får de någon känsla när de lyssnar på det?
Didgeridoo är ett utav världens äldsta instrument och det kommer ifrån Australien.
- Känslor
Vi sjunger igenom den svenska versionen av Can’t stop the feeling och diskuterar vilka olika känslor som finns. Därefter sjunger vi igenom Kännarblues och vi försöker förmedla en känsla både med vår röst och med vårt kroppsspråk.
Jag känner det i magen, å – å. Jag känner det i ryggen, å – å. Jag känner det i benen, å – å. Jag känner det i huvet, å – å. Jag känner här och här och här och här och här och här och här, jag är så glad/ledsen/arg/förvånad/nyfiken/kär/trött/pigg i hela kroppen.
- Pannkakor med sylt
Tv-programmet Nicke och Nilla har gjort många fina och användbara sånger. Pannkakor och sylt handlar om årstiderna. Vi diskuterar vad vi har för årstider och dess skillnader och tittar även på Nicke och Nilla när de framför Pannkakor och sylt.
Texten till Pannkakor och sylt
Solen skiner himlen den är blå om sommarn kunde stanna kvar ändå Hösten kommer med sitt blås och regn Det är såna dar man vill stanna kvar i säng
Tänka på hur sommarlovet va´. Tänka på vad man gjorde varje ledig dag
Kom hästar och hö Ge mig varmkorv med brö´ för det tycker jag är väldigt gott att få kom gädda och vass ge mig smultron och glass och pannkakor med sylt och socker på
Vintern kommer även om man inte vill isen lägger sig när vattnet fryser till träden knoppas på vårens första dar man börjar räkna hur många veckor som är kvar
Tänker på hur sommarlovet ska va´. Tänker på vad man ska göra varje ledig dag
- Spela tonbox
Till sången Pannkakor och sylt kan man spela på tonbox. Vi pratar om namnet tonbox och varför har de olika toner? Vad beror det på? Vi testar på att stafettspela på tonboxarna.
På tonboxarna spelar vi tonerna D, B och A. Vi spelar D, D, D, D, D, D, D, D, D, D, B, B, A, A, A, A. Vi spelar detta mönster två gånger i refrängen.
V 34: Första musiklektionen:
- Sjunga och lära oss den nya startsången
- Sjunga Namnbluesen
- Vilken låt toppar listorna just nu?
Can’t stop the feeling – Justin Timberlake
Svensk text på Can’t stop the feeling:
Ibland är det svårt, men det finns inga hinder
glöm inte bort att tro på dig själv
hitta känslan för då vet du säkert
du är fantastisk, fantastisk, fantastisk
kan inte sitta still så jag bara dans, dans, dansar
glädjen spritter i mig så jag bara dans, dans, dansar
Ingenting kan stoppa mig så jag dans, dans, dansar
sluta tvivla och tro på dig själv
jag har en känsla, bara dans, dans dansa
jag har en känsla, så bara dans, dans, dansa
åh det känns helt magiskt
Det känns i luften, i mitt blod som rusar fram
Finns inga regler, ingen kontroll
jag flyger högt, finns inget slut jag bara ler