Klass 4-5

V 5

Vi spelar månaderna på gitarr, piano och ukulele.

V 4

Ludwig Van Beethoven

  • Föddes i Bonn, Tyskland
  • Född 1770-1827
  • 57 år
  • Komponerade klassisk musik
  • Spelade piano
  • Wienklassicism – tydlig melodi
  • Döv

Månaderna

https://www.youtube.com/watch?v=vlSR8Wlmpac

Klassisk musik

  • Man spelar efter noter
  • Låtarna kallas för symfonier där det också ingår många instrument
  • Symfoniorkester
  • Dirigent

Symfoniorkestern, dirigenten och dess instrument

http://slideplayer.se/slide/5657780/

Halva gruppen spelar månadernas melodi på piano och halva gruppen spelar dess ackord på gitarr.

Månaderna musik

V 2 – 3

Vi skriver om ”The snowman”

2017


V 51 – femtonde musiklektionen

Klass 3-6 har julgransdans tillsammans i gympasalen.

V 50 – fjortonde musiklektionen

Vi går igenom den skriftliga uppgiften ”The snowman” och pratar om filmen.

The snowman

The snowman beskrivning av uppgift

V 49 – Trettonde musiklektionen

Vi påbörjar ett nytt arbetsområde som handlar om att analyser och samtala om musikens betydelse och hur den påverkar oss.

Vi tittar på en film som heter ”The snowman” och som är från 1982.

V 48 – Ingen musiklektion

V 47 – tolfte musiklektionen

Vi fortsätter att jobba med låtar i soundtrap.

V 46 – elfte musiklektionen

Steve Angellosteveangello

  • Född 1982 i Solna, Stockholm
  • Svensk dj och musikproducent
  • Tidigare medlem i Swedish house Mafia tillsammans med Axwell och Ingrosso. De har bland annat gjort – Don’t you worry Child

    Han har ett eget skivbolag sedan 2003 där han producerar låtar.

  • Tomorrowland är en belgisk musikfestival för elektronisk dansmusik där Steve Angello brukar spela.

Vi ska i några lektioner framöver jobba i programmet Soundtrap och skapa våra egna låtar. I Soundtrap finns det redan färdiga musikloopar som man kan använda men man kan också spela in egen röst eller egna ljud.

V 45 – tionde musiklektionen

Sången Broder Jakob har vi hållit på mycket med så den texten kan varje elev utantill så klart, därför passade vi på att skriva en ny text till dem om vårt höstlov.

Vi har haft höstlov, då har vi bowlat

Vart på Liseberg, och i Spanien

Shoppat på Emporia, varit på kalas

Och bio, och crossbanan

Därefter fick eleverna kompa den nya texten på Ukulele, Piano och Trummor. Men först gick vi igenom hur man spelar en tvåtakt på trummorna (bastrumma – virveltrumma) och hur man spelar d-ackordet på piano.

V 44 – höstlov

V 42-43  åttonde och nionde musiklektionen

Vi fortsätter jobba stationsvis, men vi koncentrerar oss på Piano och Ukulele.

V 41 – sjunde musiklektionen

Idag ska eleverna få jobba enskilt eller i grupp på olika stationer.

Första stationen är keyboards, där eleverna ska lära sig spela olika melodier, andra stationen är Boomwhackers, där eleverna ska lära sig spela Broder Jakob tillsammans. Tredje stationen är Ukulele, här ska eleverna lära sig spela olika ackord, bland annnat ackordet D och A7.  På fjärde stationen ska eleverna komma på en ”Slang-rap.

frere-jacquesboomwhackers

ukuleleCmajor_132

Piano_Keyspianosp

V 40 – sjätte musiklektionen

Idag repeterar vi begreppet improvisation genom att återigen sjunga ”en cool kille/tjej”, men vi improviserar inte på tonboxarna, utan vi byter upp oss till pianot. Varje elev får komma fram och spela två rundor.

Vi testar även att skapa egna rytmer med ett instrument som heter Boomwhackers. Det är plaströr i olika längder som man spelar på genom att slå röret mot handen/låret/golvet och på så vis kan man skapa rytmer eller melodier.

boomwhackers

V 39 – femte musiklektionen

  • Improvisera

Idag får eleverna lära sig ett nytt  begrepp. Nämligen improvisera. Improvisera betyder hitta på, spåna, jamma, spela efter gehör, utföra utan förberedelser osv. Detta ska eleverna få göra på instrumentet tonbox till en låt som heter ”en cool kille/tjej” Denna sång går i G-dur och då passar det att improvisera på bland annat tonerna G A B D E.

Varje elev får testa på att improvisera med instruktionen att tänka på pulsen i låten och välja vilken puls, vilket taktslag de vill markera.

  • slang-rap

Därefter gör vi en slang-rap. Eleverna delas in i fyra grupper och de ska ”säga” olika saker med attityd i en fyrtakt.

  1. Tjaba
  2. Dom bara, du bara, vi bara, asså
  3. Men hallå, vadå’rå
  4. Shit, shit, bull-shit

V 38: Fjärde musiklektionen

Vi repeterar begreppet puls och även denna vecka får eleverna följa pulsen i trumman. De som inte hann leda gruppen förra veckan får göra det nu.

Jag visar dem hur en metronom fungerar och vi jämför olika låtars puls med metronomens. Vi lyssnar på Det vackraste som har en puls på ca 60 Bpm (den pulsen vi har när vi sover). Vi lyssnar på Circle of Life som har en puls på ca 80 Bpm (den puls som vi har när vi är vakna och igång i skolan ca). Vi lyssnar även på Isn’t she Lovely som har en puls på ca 120 Bpm.

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=metronom

Vi klappar pulsslagen i Isn’t she Lovely. Eleverna får klappa ettan i pulsen, eller ettan och trean eller tvåan och fyran exempelvis. Vi testar också deras timing genom att stafettklappa.


Jag visar ett nytt instrument. Nämligen Boomwhackers. Boomwhackers fungerar på samma sätt som tonboxarna eller som en sträng på en gitarr. Ju kortare rör, desto ljusare ton. Ju längre rör, desto mörkare ton. Man får ljud genom att slå Boomwhackersen i golvet eller i handen och då hör man en ton. De är perfekta att skapa rytmer eller melodier med på ett roligt, enkelt och lekfullt sätt.

boomwhackers

Några som är duktiga på att spela på annorlunda instrument och exempelvis rör är ”The blue man Group.

Vi spelar Pannkakor med sylt stämman med Boomwhackers.

V 37: Tredje musiklektionen

Vad är puls?

  • Vi sjunger startsången och samtidigt så ska eleverna försöka markera pulsen i musiken genom att klappa/knäppa/stampa eller vad de nu känner för. Vi sjunger även namnbluesen samtidigt som vi markerar med en rörelse när vi hör vårt eget namn.

Efter lite diskussion så kommer vi fram till att det finns olika saker som kallas för puls. Vi människor har en puls, det finns en bok som heter puls, någon har ett djur som heter Puls, musiken har en puls.

  • Vi tittar på Musiken har landat – puls

http://urskola.se/Produkter/156849-Musiken-har-landat-Puls

Vi använder en av sångerna i programmet för att få igång vår egen puls genom att hoppa. Det är häftigt att känna hjärtat dunka.

  • Därefter får de följa pulsen som jag spelar på en handtrumma. Vi klappar tillsammans och vi stafettklappar. Vi säger vårt namn i stafett, ställer oss upp, hoppar, säger vårt favoritdjur i stafett. Det blir roligt. Varje elev får testa att leda gruppen med trumman.
  • Vi sjunger Pannkakor med sylt och varje elev får testa på att spela hela stämma till refrängen själv. Viktigt att man spelar i samma puls som vi andra sjunger.

V 36 – Ingen musik

V 35: Andra musiklektionen

Vi sjunger startsången. Idag gör vi namnbluesen och eleverna ska göra en rörelse när de hör sitt namn.

  • Mitt musikval – Didgeridoo

Idag har jag valt ett musikstycke som eleverna får lyssna på. Under tiden de lyssnar ska de fundera på vad det kan vara för instrument som spelar samt hur man gör när man spelar. Från vilket land kommer musiken/Instrumentet och får de någon känsla när de lyssnar på det?

Didgeridoo är ett utav världens äldsta instrument och det kommer ifrån Australien.

  • Känslor

Vi sjunger igenom den svenska versionen av Can’t stop the feeling och diskuterar vilka olika känslor som finns. Därefter sjunger vi igenom Kännarblues och vi försöker förmedla en känsla både med vår röst och med vårt kroppsspråk.

Jag känner det i magen, å – å. Jag känner det i ryggen, å – å. Jag känner det i benen, å – å. Jag känner det i huvet, å – å. Jag känner här och här och här och här och här och här och här, jag är så glad/ledsen/arg/förvånad/nyfiken/kär/trött/pigg i hela kroppen.

  • Pannkakor med sylt

Tv-programmet Nicke och Nilla har gjort många fina och användbara sånger. Pannkakor och sylt handlar om årstiderna. Vi diskuterar vad vi har för årstider och dess skillnader och tittar även på Nicke och Nilla när de framför Pannkakor och sylt.

Texten till Pannkakor och sylt

Solen skiner himlen den är blå                                                                                                             om sommarn kunde stanna kvar ändå                                                                                     Hösten kommer med sitt blås och regn                                                                                           Det är såna dar man vill stanna kvar i säng

Tänka på hur sommarlovet va´. Tänka på vad man gjorde varje ledig dag

Kom hästar och hö                                                                                                                                Ge mig varmkorv med brö´                                                                                                                   för det tycker jag är väldigt gott att få                                                                                                 kom gädda och vass                                                                                                                              ge mig smultron och glass                                                                                                                och pannkakor med sylt och socker på

Vintern kommer även om man inte vill                                                                                        isen lägger sig när vattnet fryser till                                                                                              träden knoppas på vårens första dar                                                                                            man börjar räkna hur många veckor som är kvar

Tänker på hur sommarlovet ska va´. Tänker på vad man ska göra varje ledig dag

  • Spela tonbox

Till sången Pannkakor och sylt kan man spela på tonbox. Vi pratar om namnet tonbox och varför har de olika toner? Vad beror det på? Vi testar på att stafettspela på tonboxarna.

På tonboxarna spelar vi tonerna D, B och A.                                                                                   Vi spelar D, D, D, D, D, D, D, D, D, D, B, B, A, A, A, A. Vi spelar detta mönster två gånger i refrängen.

V 34: Första musiklektionen:

  • Sjunga och lära oss den nya startsången
  • Sjunga Namnbluesen
  • Vilken låt toppar listorna just nu?

Can’t stop the feeling – Justin Timberlake

Svensk text på Can’t stop the feeling:

Ibland är det svårt, men det finns inga hinder

glöm inte bort att tro på dig själv

hitta känslan för då vet du säkert

du är fantastisk, fantastisk, fantastisk

kan inte sitta still så jag bara dans, dans, dansar

glädjen spritter i mig så jag bara dans, dans, dansar

Ingenting kan stoppa mig så jag dans, dans, dansar

sluta tvivla och tro på dig själv

jag har en känsla, bara dans, dans dansa

jag har en känsla, så bara dans, dans, dansa

åh det känns helt magiskt

Det känns i luften, i mitt blod som rusar fram

Finns inga regler, ingen kontroll

jag flyger högt, finns inget slut jag bara ler