Klass 4

V 10 –

Justin Timberlake har gjort en sång tillsammans med bland annat Max Martin som heter ”Can’t stop the feeling”. Vi har lyssnat och sjungit den tidigare i höstas.

Den innehåller tre ackord. D Bm och G. Dessa ackord funkar bra att spela på Ukulelen och på keyboarden. Eleverna får till en början spela ett ackord var och jag pekar när det är dags för byte. Vi kompar med fingerknäppningar och Bongotrumma och maraccas. Allteftersom så lägger vi till det digitala trumsetet och elbas.

V 9

V 8 – Sportlov

V 7

Eleverna får ett litet ”kommer du ihåg – test” med frågor om Beethoven och stråkfamiljen. Allteftersom de blir klara så får de fortsätta träna på Månaderna på ukulele och piano.

V 6

Vi repeterar föregående lektioner och därefter testar vi på att spela månadernas melodi på piano och dess ackord på Ukulele.

Månaderna musik

Ukulele-ackord

V 5

Vi repeterar nu snöar det som vi sjöng förra lektionen.

Vi sjunger ”Månaderna” igen och vi lyssnar till Beethovens symfoni nr 9. Vi repeterar vem Ludwig Van Beethoven var och vi pratar om vad en symfoniorkester är och vilka instrument som finns i en sådan orkester.

Vi tittar närmare på de instrument som tillhör stråkfamiljen och testar oss på elevspel.se

http://www.elevspel.se/amnen/musik/2980-symfoniorkesterns-instrument.html

Vi tittar närmare på instrumentet Puka och spelar pukstämman till Månaderna med Boomwhackers.

 V 4

Vi repeterar en sång som vi sjöng förra året och som handlar om vintern. Det är en växelsång vilket innebär att man är två grupper som sjunger mot varandra, varannan gång.

Nu snöar det (grupp1) – Nu är vintern här igen (grupp2)

Nu snöar det(grupp1) – Det faller flingor på min näsa (grupp2)

Nu snöar det (grupp1) – Men när solen kommer fram (grupp2)

Då töar det (grupp1) –och droppar ner från taken (grupp1 och 2)

Ludwig Van Beethoven var en klassisk kompositör som levde mellan 1770-1827. Han skrev melodin till ”månaderna”. Vi lyssnar på en del av Beethovens symfoni nr 9 (månaderna)

Vi sjunger månaderna och spelar melodin med Boomwhackers.

V 3 – Vikarie i musik

V 2 – ledig dag pga kompetensutveckling för personalen.

2017


V 51 – Pysseldag och musik i C-hallen

Vi sjunger julsånger och dansar till JustDance

V 50 – vikarie i musik pga luciatåg i Kosta

V 49 – trettonde musiklektionen

Utmaning 3, med Steve Angellos spår måste bli klar så vi jobbar vidare med den.

Klass 4A

 

 

Klass 4B

V 48 – tolfte musiklektionen 

Besök av två elever från AMB i Tingsryd och 1 representant från Mot nya höjder. Vi fick veta lite om hur de jobbar på artistskolan och de berättade en hel del om deras värdegrund. Sedan fick vi hjälp av dem att skapa låtar i Soundtrap.

http://axbschools.com/amb/my-better-me/

V 47 elfte musiklektionen

Steve Angellosteveangello

  • Född 1982 i Solna, Stockholm
  • Svensk dj och musikproducent
  • Tidigare medlem i Swedish house Mafia tillsammans med Axwell och Ingrosso. De har bland annat gjort – Don’t you worry Child

     

Han har ett eget skivbolag sedan 2003 där han producerar låtar.

  • Tomorrowland är en belgisk musikfestival för elektronisk dansmusik.

Mot nya höjder – Utmaning

Nu ska vi ta oss an ännu en utmaning i makeSoundHappen. Steve Angello har gjort en alldeles egen slinga i Soundtrap!!!

Utmaningen är att Fortsätta Steve Angellos slinga så att den blir totalt mellan 40 sekunder och 1 min 20 sekunder lång.

Släpp loss känslor, rytmer och all uppfinningsrikedom ni har!

V 46 tionde musiklektionen

Idag blev flera av eleverna klara med sina låtar som de skapat i programmet  Soundtrap.

4A

4B

V 45 – nionde musiklektionen

Vi börjar göra våra låtar i programmet Soundtrap.

V 44 – höstlov

V 43 – åttonde musiklektionen

Mot nya höjder har kommit med en ny utmaning som passar bra att göra i musiken. Den handlar om att eleverna ska bli musikproducenter och skapa en låt i programmet ”Soundtrap”. Denna veckan blev det därför en snabb genomgång och diskussion kring hur inspelningstekniken har förändrats sen 1950-talet, samt en genomgång av programmet ”Soundtrap”.

Teknik + musik – Från George Martin till Max Martin

När Elvis Presley och popens tidigaste stjärnor spelade in sin musik på femtiotalet var studion ett rum där man strävade efter att återge ljuden så naturtroget som möjligt. Musikerna spelade tillsammans i ett stort rum och en mikrofon användes att fånga upp alla ljud samtidigt. En skiva skapades direkt och om någon spelade fel fick hela orkestern börja om.

På sextiotalet utvecklades flerspårsbandspelaren vilken gjorde det möjligt att göra pålägg, att ”klippa” i musiken, att manipulera inspelningarna, ändra hastighet och spela ljud baklänges. Musikproducenten George Martin som jobbade med The Beatles förändrade studion, från ett rum för ljudåtergivning till ett rum för ljudskapande. Lyssna på ”Tomorrow never knows” som innehåller det vi idag kallar samplingar, baklängesljud och mängder av andra ljudexperiment.

George Martin och the Beatles ljudexperiment startade en revolution inom musikproduktion och följande årtionden kom studion alltmer att utvecklas till ett instrument i vilket man kunde skapa ljud och musik som man helt enkelt inte kunde spela live med traditionella instrument. Elektroniska instrument som synthen skapade ljud ingen tidigare hade hört och band och artister som enbart använde sig av elektroniska instrument uppkom. Lyssna på Kraftwerks ”The Robots”.

Under nittiotalet, hand i hand med den digitala utvecklingen av ljudtekniken, började svensk musik alltmer nå ut över världen. Musikproducenten Max Martin fick sin första listetta 1999 med Britney Spears ”…Baby one more time” och har i år haft sin tjugoandra listetta i USA med Justin Timberlakes ”Can´t stop this feeling”. (George Martin leder dock fortfarande med tjugotre).

De senaste årens digitala utveckling har lett till att studion numera ryms i en dator, en så kallad Digital audio workstation (DAW). Så med hjälp av en laptop, ipad eller din smartphone har du samma möjligheter som såväl George Martin som Max Martin att skapa det unika soundet och morgondagens musik.

Digital Audio workstation

Det här skriver mot nya höjder om utmaningen:

  • HÖJDARLÅTEN!

Dags för eleverna att vara kreativa igen! Nu ska de själva få konstruera en ljudslinga/skapa en musik/ljudkomposition, på temat “Mot nya höjder!” med hjälp av studion i Soundtrap. Låt dem jobba individuellt eller i grupp. Ljudkonstruktionen behöver inte vara så lång, ca 30 sekunder är lagom.

Under genomgången så skapade vi bland annat det här:

https://www.soundtrap.com/playlink/fcafba64-7bb4-47e6-9c4b-d932c92d1ce4/

https://www.soundtrap.com/playlink/3d1a8671-d320-4c79-860e-084f6f0af6ba/

https://www.soundtrap.com/playlink/8d2c5be7-1bff-4f22-af5a-85ebe1fd9fdd/

V 42 – Ingen musik

V 41 – Vikarie i musik, jag ledig

V40 – sjunde musiklektionen

klass 4a fick konstruera egna rytmer med Boomwhackers. Detta spelade vi sedan in i Garageband.

 

Klass 4B var helklass och då valde jag att göra en slangrap med dem. Den blev så här;

V 39 sjätte musiklektionen

Idag fick eleverna repetera begreppet puls och verktyget metronom, samt klappa till pulsslagen i Isn’t she Lovely.

Därefter fick de lära sig ett nytt begrepp, nämligen improvisera. Vi lärde oss en ny sång som heter ”en cool kille/tjej”. Varannan runda sjöng vi och varannan runda fick varje elev testa på att improvisera på 5 stycken olika tonboxar.

Vi bekantade oss ännu mer med det nya instrumentet Boomwhackers och försökte genomföra ”one minute Boomwhacker rythm”. Det var svårt, men övning ger färdighet 🙂

V 38: femte musiklektionen

Vi repeterar begreppet puls och även denna vecka får eleverna följa pulsen i trumman. De som inte hann leda gruppen förra veckan får göra det nu.

Jag visar dem hur en metronom fungerar och vi jämför olika låtars puls med metronomens. Vi lyssnar på Det vackraste som har en puls på ca 60 Bpm (den pulsen vi har när vi sover). Vi lyssnar på Circle of Life som har en puls på ca 80 Bpm (den puls som vi har när vi är vakna och igång i skolan ca). Vi lyssnar även på Isn’t she Lovely som har en puls på ca 120 Bpm.

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=metronom

Vi klappar pulsslagen i Isn’t she Lovely. Eleverna får klappa ettan i pulsen, eller ettan och trean eller tvåan och fyran exempelvis. Vi testar också deras timing genom att stafettklappa.


Jag visar ett nytt instrument. Nämligen Boomwhackers. Boomwhackers fungerar på samma sätt som tonboxarna eller som en sträng på en gitarr. Ju kortare rör, desto ljusare ton. Ju längre rör, desto mörkare ton. Man får ljud genom att slå Boomwhackersen i golvet eller i handen och då hör man en ton. De är perfekta att skapa rytmer eller melodier med på ett roligt, enkelt och lekfullt sätt.

boomwhackers

Några som är duktiga på att spela på annorlunda instrument och exempelvis rör är ”The blue man Group.

Vi spelar Pannkakor med sylt stämman med Boomwhackers.

V 37: fjärde musiklektionen

Vad är puls?

  • Vi sjunger startsången och samtidigt så ska eleverna försöka markera pulsen i musiken genom att klappa/knäppa/stampa eller vad de nu känner för. Vi sjunger även namnbluesen samtidigt som vi markerar med en rörelse när vi hör vårt eget namn.

Efter lite diskussion så kommer vi fram till att det finns olika saker som kallas för puls. Vi människor har en puls, det finns en bok som heter puls, någon har ett djur som heter Puls, musiken har en puls.

  • Vi tittar på Musiken har landat – puls

http://urskola.se/Produkter/156849-Musiken-har-landat-Puls

Vi använder en av sångerna i programmet för att få igång vår egen puls genom att hoppa. Det är häftigt att känna hjärtat dunka.

  • Därefter får de följa pulsen som jag spelar på en handtrumma. Vi klappar tillsammans och vi stafettklappar. Vi säger vårt namn i stafett, ställer oss upp, hoppar, säger vårt favoritdjur i stafett. Det blir roligt. Varje elev får testa att leda gruppen med trumman.

När man dansar är det viktigt att man känner samma puls som de andra man dansar med och att man kan följa varandra. Vi tittar på den japanska dansgruppen Wrecking Crew Orchestra – El squad.

http://wreckingcreworchestra.com/en/

 

  • Vi sjunger Pannkakor med sylt och varje elev får testa på att spela hela stämma till refrängen själv. Viktigt att man spelar i samma puls som vi andra sjunger.

V 36: Tredje musiklektionen

Vi sjunger startsången. Idag gör vi namnbluesen och eleverna ska göra en rörelse när de hör sitt namn.

  • Mitt musikval – Didgeridoo

Idag har jag valt ett musikstycke som eleverna får lyssna på. Under tiden de lyssnar ska de fundera på vad det kan vara för instrument som spelar samt hur man gör när man spelar. Från vilket land kommer musiken/Instrumentet och får de någon känsla när de lyssnar på det?

Didgeridoo är ett utav världens äldsta instrument och det kommer ifrån Australien.

  • Känslor

Vi sjunger igenom den svenska versionen av Can’t stop the feeling och diskuterar vilka olika känslor som finns. Därefter sjunger vi igenom Kännarblues och vi försöker förmedla en känsla både med vår röst och med vårt kroppsspråk.

Jag känner det i magen, å – å. Jag känner det i ryggen, å – å. Jag känner det i benen, å – å. Jag känner det i huvet, å – å. Jag känner här och här och här och här och här och här och här, jag är så glad/ledsen/arg/förvånad/nyfiken/kär/trött/pigg i hela kroppen.

  • Pannkakor med sylt

Tv-programmet Nicke och Nilla har gjort många fina och användbara sånger. Pannkakor och sylt handlar om årstiderna. Vi diskuterar vad vi har för årstider och dess skillnader och tittar även på Nicke och Nilla när de framför Pannkakor och sylt.

Texten till Pannkakor och sylt

Solen skiner himlen den är blå                                                                                                             om sommarn kunde stanna kvar ändå                                                                                     Hösten kommer med sitt blås och regn                                                                                           Det är såna dar man vill stanna kvar i säng

Tänka på hur sommarlovet va´. Tänka på vad man gjorde varje ledig dag

Kom hästar och hö                                                                                                                                Ge mig varmkorv med brö´                                                                                                                   för det tycker jag är väldigt gott att få                                                                                                 kom gädda och vass                                                                                                                              ge mig smultron och glass                                                                                                                och pannkakor med sylt och socker på

Vintern kommer även om man inte vill                                                                                        isen lägger sig när vattnet fryser till                                                                                              träden knoppas på vårens första dar                                                                                            man börjar räkna hur många veckor som är kvar

Tänker på hur sommarlovet ska va´. Tänker på vad man ska göra varje ledig dag

  • Spela tonbox

Till sången Pannkakor och sylt kan man spela på tonbox. Vi pratar om namnet tonbox och varför har de olika toner? Vad beror det på? Vi testar på att stafettspela på tonboxarna.

På tonboxarna spelar vi tonerna D, B och A.                                                                                   Vi spelar D, D, D, D, D, D, D, D, D, D, B, B, A, A, A, A. Vi spelar detta mönster två gånger i refrängen.

V 35 – Andra musiklektionen

Konsert med kulturskolan

V 34: Första musiklektionen:

  • Sjunga och lära oss den nya startsången
  • Sjunga Namnbluesen
  • Vilken låt toppar listorna just nu?

Can’t stop the feeling – Justin Timberlake

Svensk text på Can’t stop the feeling:

Ibland är det svårt, men det finns inga hinder

glöm inte bort att tro på dig själv

hitta känslan för då vet du säkert

du är fantastisk, fantastisk, fantastisk

kan inte sitta still så jag bara dans, dans, dansar

glädjen spritter i mig så jag bara dans, dans, dansar

Ingenting kan stoppa mig så jag dans, dans, dansar

sluta tvivla och tro på dig själv

jag har en känsla, bara dans, dans dansa

jag har en känsla, så bara dans, dans, dansa

åh det känns helt magiskt

Det känns i luften, i mitt blod som rusar fram

Finns inga regler, ingen kontroll

jag flyger högt, finns inget slut jag bara ler