V 6
V 5
Vi spelar månaderna på gitarr, piano och ukulele.
V 4
- Föddes i Bonn, Tyskland
- Född 1770-1827
- 57 år
- Komponerade klassisk musik
- Spelade piano
- Wienklassicism – tydlig melodi
- Döv
Månaderna
https://www.youtube.com/watch?v=vlSR8Wlmpac
Klassisk musik
- Man spelar efter noter
- Låtarna kallas för symfonier där det också ingår många instrument
- Symfoniorkester
- Dirigent
Symfoniorkestern, dirigenten och dess instrument
http://slideplayer.se/slide/5657780/
Halva gruppen spelar månadernas melodi på piano och halva gruppen spelar dess ackord på gitarr.
V 2 – 3
Vi skriver om ”The snowman”
2017
V 51 – femtonde musiklektionen
Klass 3-6 har julgransdans tillsammans i gympasalen.
V 50 – fjortonde musiklektionen
Vi går igenom den skriftliga uppgiften ”The snowman” och pratar om filmen.
The snowman beskrivning av uppgift
V 49 – Trettonde musiklektionen
Vi påbörjar ett nytt arbetsområde som handlar om att analyser och samtala om musikens betydelse och hur den påverkar oss.
Vi tittar på en film som heter ”The snowman” och som är från 1982.
V 48 – Ingen musiklektion
V 47 – tolfte musiklektionen
Vi fortsätter att jobba med låtar i soundtrap.
V 46 – elfte musiklektionen
- Född 1982 i Solna, Stockholm
- Svensk dj och musikproducent
- Tidigare medlem i Swedish house Mafia tillsammans med Axwell och Ingrosso. De har bland annat gjort – Don’t you worry Child
Han har ett eget skivbolag sedan 2003 där han producerar låtar.
- Tomorrowland är en belgisk musikfestival för elektronisk dansmusik där Steve Angello brukar spela.
Vi ska i några lektioner framöver jobba i programmet Soundtrap och skapa våra egna låtar. I Soundtrap finns det redan färdiga musikloopar som man kan använda men man kan också spela in egen röst eller egna ljud.
V 45 – tionde musiklektionen
Sången Broder Jakob har vi hållit på mycket med så den texten kan varje elev utantill så klart, därför passade vi på att skriva en ny text till dem om vårt höstlov.
Vi har haft höstlov, då spela vi
Pokemon Go, med kompisar
Jag körde motorcross, och var på ridläger
Halloween disco, Halloween disco
Därefter fick eleverna kompa den nya texten på Ukulele, Piano och Trummor. Men först gick vi igenom hur man spelar en tvåtakt på trummorna (bastrumma – virveltrumma) och hur man spelar d-ackordet på piano.
V 44 – höstlov
V 42-43
Vi koncentrerar oss på att försöka lära oss spela melodier på pianot samt ackord på Ukulelen.
V 41 – sjunde musiklektionen
Idag ska eleverna få jobba enskilt på olika stationer.
Första stationen är keyboards, där eleverna ska lära sig spela olika melodier, andra stationen är Ukulele, här ska eleverna lära sig spela olika ackord, bland annnat ackordet D och A7.
V 40 – sjätte musiklektionen
Idag repeterar vi begreppet improvisation och passar på att improvisera på pianot. Varje elev får komma fram och spela hur de vill på fem tangenter som jag markerat med gröna pluttar. Jag ackompanjerar dem med fyra ackord.
Efter improvisationen fick eleverna testa att skapa rytmer på Boomwhackers. Boomwhackers är rör i olika storlekar som pga. sin längd ger olika toner. Ju längre rör desto mörkare ton. Ju kortare rör desto ljusare ton. Med dessa instrument kan man antingen skapa rytmer eller spela melodier eller skapa basslingor.
V 39 – femte musiklektionen
- Improvisera
Idag får eleverna lära sig ett nytt begrepp. Nämligen improvisera. Improvisera betyder hitta på, spåna, jamma, spela efter gehör, utföra utan förberedelser osv. Detta ska eleverna få göra på instrumentet tonbox till en låt som heter ”en cool kille/tjej” Denna sång går i G-dur och då passar det att improvisera på bland annat tonerna G A B D E.
Varje elev får testa på att improvisera med instruktionen att tänka på pulsen i låten och välja vilken puls, vilket taktslag de vill markera.
- slang-rap
Därefter gör vi en slang-rap. Eleverna delas in i fyra grupper och de ska ”säga” olika saker med attityd i en fyrtakt.
- Tjaba
- Dom bara, du bara, vi bara, asså
- Men hallå, vadå’rå
- Shit, shit, bull-shit
V 38: Fjärde musiklektionen
Vi repeterar begreppet puls och även denna vecka får eleverna följa pulsen i trumman. De som inte hann leda gruppen förra veckan får göra det nu.
Jag visar dem hur en metronom fungerar och vi jämför olika låtars puls med metronomens. Vi lyssnar på Det vackraste som har en puls på ca 60 Bpm (den pulsen vi har när vi sover). Vi lyssnar på Circle of Life som har en puls på ca 80 Bpm (den puls som vi har när vi är vakna och igång i skolan ca). Vi lyssnar även på Isn’t she Lovely som har en puls på ca 120 Bpm.
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=metronom
Vi klappar pulsslagen i Isn’t she Lovely. Eleverna får klappa ettan i pulsen, eller ettan och trean eller tvåan och fyran exempelvis. Vi testar också deras timing genom att stafettklappa.
Jag visar ett nytt instrument. Nämligen Boomwhackers. Boomwhackers fungerar på samma sätt som tonboxarna eller som en sträng på en gitarr. Ju kortare rör, desto ljusare ton. Ju längre rör, desto mörkare ton. Man får ljud genom att slå Boomwhackersen i golvet eller i handen och då hör man en ton. De är perfekta att skapa rytmer eller melodier med på ett roligt, enkelt och lekfullt sätt.
Några som är duktiga på att spela på annorlunda instrument och exempelvis rör är ”The blue man Group.
Vi spelar Pannkakor med sylt stämman med Boomwhackers.
V 37: Tredje musiklektionen
Vad är puls?
- Vi sjunger startsången och samtidigt så ska eleverna försöka markera pulsen i musiken genom att klappa/knäppa/stampa eller vad de nu känner för. Vi sjunger även namnbluesen samtidigt som vi markerar med en rörelse när vi hör vårt eget namn.
Efter lite diskussion så kommer vi fram till att det finns olika saker som kallas för puls. Vi människor har en puls, det finns en bok som heter puls, någon har ett djur som heter Puls, musiken har en puls.
- Vi tittar på Musiken har landat – puls
http://urskola.se/Produkter/156849-Musiken-har-landat-Puls
Vi använder en av sångerna i programmet för att få igång vår egen puls genom att hoppa. Det är häftigt att känna hjärtat dunka.
- Därefter får de följa pulsen som jag spelar på en handtrumma. Vi klappar tillsammans och vi stafettklappar. Vi säger vårt namn i stafett, ställer oss upp, hoppar, säger vårt favoritdjur i stafett. Det blir roligt. Varje elev får testa att leda gruppen med trumman.
- Vi sjunger Pannkakor med sylt och varje elev får testa på att spela hela stämma till refrängen själv. Viktigt att man spelar i samma puls som vi andra sjunger.
V 36 – Ingen musik
V 35: Andra musiklektionen
Vi sjunger startsången. Idag gör vi namnbluesen och eleverna ska göra en rörelse när de hör sitt namn.
- Mitt musikval – Didgeridoo
Idag har jag valt ett musikstycke som eleverna får lyssna på. Under tiden de lyssnar ska de fundera på vad det kan vara för instrument som spelar samt hur man gör när man spelar. Från vilket land kommer musiken/Instrumentet och får de någon känsla när de lyssnar på det?
Didgeridoo är ett utav världens äldsta instrument och det kommer ifrån Australien.
- Känslor
Vi sjunger igenom den svenska versionen av Can’t stop the feeling och diskuterar vilka olika känslor som finns. Därefter sjunger vi igenom Kännarblues och vi försöker förmedla en känsla både med vår röst och med vårt kroppsspråk.
Jag känner det i magen, å – å. Jag känner det i ryggen, å – å. Jag känner det i benen, å – å. Jag känner det i huvet, å – å. Jag känner här och här och här och här och här och här och här, jag är så glad/ledsen/arg/förvånad/nyfiken/kär/trött/pigg i hela kroppen.
- Pannkakor med sylt
Tv-programmet Nicke och Nilla har gjort många fina och användbara sånger. Pannkakor och sylt handlar om årstiderna. Vi diskuterar vad vi har för årstider och dess skillnader och tittar även på Nicke och Nilla när de framför Pannkakor och sylt.
Texten till Pannkakor och sylt
Solen skiner himlen den är blå om sommarn kunde stanna kvar ändå Hösten kommer med sitt blås och regn Det är såna dar man vill stanna kvar i säng
Tänka på hur sommarlovet va´. Tänka på vad man gjorde varje ledig dag
Kom hästar och hö Ge mig varmkorv med brö´ för det tycker jag är väldigt gott att få kom gädda och vass ge mig smultron och glass och pannkakor med sylt och socker på
Vintern kommer även om man inte vill isen lägger sig när vattnet fryser till träden knoppas på vårens första dar man börjar räkna hur många veckor som är kvar
Tänker på hur sommarlovet ska va´. Tänker på vad man ska göra varje ledig dag
- Spela tonbox
Till sången Pannkakor och sylt kan man spela på tonbox. Vi pratar om namnet tonbox och varför har de olika toner? Vad beror det på? Vi testar på att stafettspela på tonboxarna.
På tonboxarna spelar vi tonerna D, B och A. Vi spelar D, D, D, D, D, D, D, D, D, D, B, B, A, A, A, A. Vi spelar detta mönster två gånger i refrängen.
V 34: Första musiklektionen:
- Sjunga och lära oss den nya startsången
- Sjunga Namnbluesen
- Vilken låt toppar listorna just nu?
Can’t stop the feeling – Justin Timberlake
Svensk text på Can’t stop the feeling:
Ibland är det svårt, men det finns inga hinder
glöm inte bort att tro på dig själv
hitta känslan för då vet du säkert
du är fantastisk, fantastisk, fantastisk
kan inte sitta still så jag bara dans, dans, dansar
glädjen spritter i mig så jag bara dans, dans, dansar
Ingenting kan stoppa mig så jag dans, dans, dansar
sluta tvivla och tro på dig själv
jag har en känsla, bara dans, dans dansa
jag har en känsla, så bara dans, dans, dansa
åh det känns helt magiskt
Det känns i luften, i mitt blod som rusar fram
Finns inga regler, ingen kontroll
jag flyger högt, finns inget slut jag bara ler