Ukulele
Under de första veckorna med musik har vi jobbat med Ukulele.
Den Ukulelen som vi har i skolan är d-stämd. Det innebär att de tonerna som strängarna är stämda i är B, F#, D, A. För att lära oss detta så har vi övat på en ramsa som lyder; Barnen Fisskar Dagens Aborre.
Vi har lärt oss att spela bland annat d-ackordet och vi har lärt oss vilka delar som en Ukulele har. När man spelar på en d-stämd Ukulele ser d-ackordet ut så här.
Genom att spela D-ackordet så kan man spela hela Broder Jakob.
Om man övar riktigt mycket kan man bli så här duktigt!
Ur det Centrala innehållet i Lgr 11
Musicerande och musikskapande
- Sång och ackompanjemang i ensembleform i olika genrer.
- Musikframföranden.
Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 6
Eleven kan delta i gemensam sång och följer då i någon mån rytm och tonhöjd. Eleven kan bidra till ackompanjemang på ett ackordinstrument med några ackord. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument i viss mån med tajming.
Arbetsområde ukulele – Konkreta mål år 5-6
Målet med detta arbetsområde är att du skall kunna följande:
- Namnet på ukulelens strängar och hur man handskas med den.
- Några av ukulelens delar.
- Veta hur man tar ackorden D, G, Bm, A.
- Veta hur man läser en grepptabell för ukulele.
- I grupp klara av att spela Nicko ticko tinn och jag med ackord.